Snabba och enkla frukostfrallor.

Ni som har följt mig ett tag vet att jag gillar att baka. Speciellt när det handlar om enkla och snabba recept som inte kräver en bakmaskin eller hushållsassistent. Sådana fina atteraljer ryms tyvärr inte i mitt lilla kök, så jag brukar för det mesta använda mig av muskelkraft och en grovtandad gaffel när degen ska blandas. Det funkar alldeles ypperligt det med.
 
De här goda frukostfrallorna kommer ursprungligen från Mitt kök. För att det ska passa in hos oss, använder jag bikarbonat istället för bakpulver. Då behövs bara halva angivna mängden, vilket är ekonomiskt på lång sikt samt att det passar min och Kungens matsmältning bättre. Att köpa hem en stor påse bikarbonat är överlag en investering, eftersom bikarbonat går att använda till så mycket bra saker.
 
Frukostfrallor, 4-6 st
5 dl mjöl (jag kör på 3 dl vetemjöl + 2 dl rågmjöl)
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 msk brödsirap
2,5 dl vatten
4 msk blandade pumpakärnor/solroskärnor som topping
 
Tag ut en ugnsplåt och lägg ett bakplåtspapper på den. Ställ ugnen på 240 grader. Med hjälp av en gaffel, blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål. Tillsätt sirap och vatten, rör noga till en jämn och kletig smet. Använd ett decilitermått för att gräva upp 4 st smetkluttar ur skålen, och klicka sedan ut fyra bullar på bakplåtspapperet. Toppa med en matsked pumpa- och solroskärnor per bulle.
 
Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter. Stick i bullarna med en tändsticka för att se om de är klara eller ej. Om stickan blir kladdig behövs några minuter till i ugnen. 
 
Låt svalna lite innan du skär brödet i halvor. Serveras ljumma med smör, god ost och smaskig marmelad.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <