Slarv och sötsura saker.

Jag slarvar med bloggen just nu. Det beror främst på den här veckans många sena jobbkvällar, samt på ett mycket efterlängtat besök. Min bloggande vän har en spännande resa framför sig, och jag är glad att få vara en del av den. Onsdagskvällen spenderades således i mitt kök och soffa, i form av en triokonstellation som inte har funnits sedan högstadietiden. Jag har såklart träffat dem båda på skilda håll under åren. Den här veckan sammanstrålade dock vi alla tre för första gången på långt över tjugo år. Kan bara konstatera att gammal kärlek aldrig rostar, den blir bara vackrare med åren.
 
Torsdagen var intensiv. Jag, min röda näsa och rossliga röst, var med på en filminspelning inför den kommande konferensen i april. Två timmar i snålblåsten gjorde sannerligen inte underverk för min hals, men filmen blev enligt teamet bra. Ibland får man offra sig för konsten. Kvällen spenderade jag i en bil. Fraktade fika och personer mellan olika stationer på mitt område. Ty, regnrusk eller ej, vi hade en kampanj att genomföra. Efter ett värmande bad somnade jag helt sonika tidigt. Och därefter blev det fredag, det vill säga filmkväll med min käre monark, Kungen. Där har ni mina tre senaste dagar och anledningen till min tystnad.
 
Nu är jag således uppe i hela sju missade dagar. Jag går alltså i mål en vecka efter de tappra själar som lyckats skriva varje dag. Med det är jag nöjd. En klar förbättring från förra året. Till min fördel ska sägas att jag vet precis hur jag ska komma tillrätta med inläggsfrekvensen. Från och med nu tänker jag sätta mig ner varje söndag och notoriskt lägga upp en plan för den kommande veckan. Med lite struktur hyser jag gott mod att lyckas med resten av utmaningen på ett, för mig, tillfredsställande sätt.
 
 Med det sagt, låt mig nu presentera den dessert vi åt i onsdags. Huvudrätten bestod av indiskt, så avslutningen fick följa samma geografiska tema. Vanligtvis görs Shrikand med kardemumma och pistagenötter. Det kändes dock för juligt för mig, så jag gjorde min vana trogen om den  till en lite mer vårfräsch variant. Vill man ha sin Shrikand sötare, tillsätt bara mer florsocker till önskad smak uppnås!
  
Shrikand med citron, 2-4 personer
2 dl turkisk yoghurt
2 msk florsocker
1 st citron
1 kruka mynta till garnering
hallon till garnering
ev ytterligare florsocker
 
Blanda yoghurt och florsocker i en skål Skölj citronen noga, finriv skalet rakt ner i skålen och rör om ordentligt. Smaka av med en sked, och tillsätt lite mer florsocker om så önskas. Låt stå i kylen till det är dags för dessert. Serveras gärna så kylskåpskall som möjligt. Portionera ut i skålar, toppa med myntablad och hallon.
 
Tips: släng inte citronen när skalet är rivet. Den går utmärkt att skiva upp till en tillbringare bordsvatten, frysa in i klyftor för att njutas i vårens balkongdrinkar, eller varför inte för att kurera en ettrig förkylning.
 
 
 
 
Det här är den 28e dagen i utmaningen #Blogg100. 
 

Kommentarer
Postat av: linn

ha en superbra lördag! :D kram

Svar: Tack Linn! Önskar dig en synnerligen god detsamma :)
Anette

2015-03-28 @ 10:28:43
URL: http://linnsees.forme.se
Postat av: Pablo

En intressant dessert, jag ska prova den, tack för receptet.

Ha en solig dag!

Pablo - www.SOLEADO.se

Svar: Önskar dig detsamma, och hoppas att du kommer att gilla den :)
Anette

2015-04-07 @ 15:08:08
URL: http://www.SOLEADO.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <