Give it your best shot.

Det är höst här i Stockholm, vilket brukar vara det absolut första tecknet på snuva. För den här årstiden för inte bara med sig växlande temperaturer och kalla näsor, utan även elakartade baciller från skolor och dagis - oavsett om man själv har barn eller ej. Det är med andra ord helt omöjligt att hålla sig frisk om man åker kommunalt, sitter i ett öppet kontorslandskap eller handlar mat i vanliga butiker. Bacillerna finns överallt, och de sprider sig snabbare än kvicksilver.
 
Så, medan löven gulnar och faller, roar jag mig med att tillverka huskurer för att hålla immunförsvaret i trim. Jag fick ett bra husmorstips av en kollega, vilket jag gladeligen kokade ihop under en stughelg i början av september. Därefter har vi dagligen stärkt oss med den här shoten, min kung och jag. Hittills har den fungerat väl, så vi har således tagit det mogna beslutet att fortsätta med den ända fram tills löven spricker ut på björkarna i vår. Garanterat bra för både matsmältningen och immunförsvaret!
 
Ingefärashot, två stycken 50 cl flaskor
1 st hel ingefära
1 liter vatten
Saft från två st citroner alternativt 0,5 dl citronkoncentrat
4 msk flytande honung
 
Samtliga ingredienser går att finna som ekologiska om man så önskar!
 
Skala ingefäran och skär den i tunna skivor. Lägg i en kastrull, häll över vatten och koka till en lag på medelvärme i ca 30 minuter. När lagen har svalnat, sila bort ingefäran. Rör därefter ner citronsaft och honung, och häll upp på flaskor. I kylskåp håller sig flaskorna i upp till tre veckor.
 
Tag en liten shot i ett snapsglas varje morgon. Enjoy.
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: E

Vilket bra tips! Har provat nu och det smakar bra förutom att det gör nytta. Fin bild dessutom :)

Svar: Kul att du redan har testat och roligt att du gillar den! Kan upplevas som ganska stark men håller med om att den faktiskt även är god :)
Anette

2014-09-30 @ 17:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <