När sylten till slut gör mig riktigt förbannad.

Morgonkaffet smakar ofta godare när solen skiner, vilket den gjorde idag. Härligt. Överlag har jag haft en bra dag, effektiv och givande. Så när jag efter arbetets slut klev in i matvarubutiken med shoppinglistan i högsta hugg, var jag på ett strålande humör. Ingen brådska, ingen stress, förvånansvärt folktomt i butiken. Nästan för bra för att att vara sant. När jag nådde kexhyllan insåg jag att det var det också.
 
Inför morgonkvällens tjejmiddag hade jag planerat att göra Erikas chilicheese för första gången. Jag har sneglat på receptet länge, och imorgon ville jag verkligen prova det. Det har dock aldrig slagit mig att krustader inte skulle finnas i eko. Muttrande resignerade jag inför faktumet, och lade ner en tysk variant i korgen. Den såg god ut, men eko var den sannerligen inte.
 
Nästa bakslag kom vid ostdisken. Tydligen är det inte bara jag som har planer på det smaskelismaskiga receptet till helgen, ty snyggt uppradade hängde alla möjliga tuber med ost (ej heller dessa eko men det var jag beredd på) - utom just Hot jalapeno. Där ekade det armsdjupa hålet tomt. Skit också. Jag skakade av mig irritationen, och stegade vidare mot charken.
 
För skinka skulle vi ha, och här var jag helt säker på min sak. Vi har en kokt variant som vi ofta köper, om än vanligtvis på en annan affär, och den är definitivt eko och gjord på svenskt kött. Därför var jag inte förberedd när jag, min vana trogen, kollade in datummärkningen. Nog för att jag är av åsikten att "Bäst före" inte nödvändigtvis betyder "Dåligt efter", men skinka som gick ut i mitten av februari köper inte ens jag i mars. Det blev som ni förstår inte heller någon skinka idag.
 
Turen genom grönsaksavdelningen gick bra, mejeriet likaså. Jag hittade mjöl, bulgur och havregryn utan problem, och de krossade tomaterna stod på sin vanliga plats. Nu fattades bara lingonsylt till kvällens middag, Wallenbergare för en fattig gourmet, och därefter skulle min inköpslista vara bockad och klar. Det var därför i hyllan med sylt och saft som min bägare till slut rann över.
 
En vanlig dag hade jag förnodligen tagit en burk, som faktiskt finns som eko, betalat och åkt hem ganska nöjd. Inte idag. Istället började jag fundera. Min pappa plockar nämligen ofta lingon, och kokar därefter en gudomlig sylt. Men inte traskar han för den sakens skull runt i skogspartier som är mer ekologiska än andra. Lingonskog är vanlig skog, åtminstone än så länge. Så exakt vad skulle vara speciellt med den här burken?
 
Nästa gång du befinner dig på affären, tag dig tid att läsa innehållsförteckningen noga. Kanske kommer även du att finna att din sylt till hälften består av allt annat än lingon. Ekologiska äpplen, surhetsreglerande medel och annat skit som man behöver vara kemist för att kunna tyda. Behöver jag tillägga att det ej heller blev någon köpessylt på rullbandet idag? Ikväll har jag istället snott ihop mina egna rårörda lingon på ungefär fem minuter. De svenska lingonen plockade jag till mig ur frysdisken. De är således så miljövänliga som de bara kan bli.
 
Rårörda lingon, 2 personer
1 dl tinade eller färska lingon
1-2 msk ekologisk honung
 
Blanda lingon och honung i en skål och rör om. Låt stå i kylen till det är dags för servering. Superenkelt, och helt utan både äpplen och konstiga tillsatser.
 
Hepp, säger denna surtanten.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nilla

Eftersom vi har massa allergier i familjen har vi tvingats att läsa de långa och snudd på oläsbara innehållsförteckningarna på allt och man blir mörkrädd över vad som blandas i all vår mat.

Svar: Ja, det är ibland en regelrätt djungel därute. Har också allergier att ta hänsyn till, inte alltid enkelt. Det positiva i sammanhanget är ju att man blir mer medveten, vilket jag tror är bra i den tid som vi nu lever i!
Anette

2015-03-13 @ 09:31:52
URL: http://mittlivmedme.blogg.se
Postat av: Ann-Sofie

Det later som en shopping runda här I Karibien eller I Grekland, Portugal, Spanien.
Man har ambitiöst satt ihop en meny, skrivit inköpslista och är glad om man hittar hälften av varorna. Numera har jag lärt mig vilka recept jag kan sluta titta på med en gang.
Men jag måste saga att svenska livsmedelsbutiker håller en fantastiskt hög standard iförhållande till de ute i världen.
Så din frustration känner jag mycket väl igen.

Svar: Håller med om att standarden i Sverige vanligtvis är grym, ibland fallerar det dock på alla plan - som den här gången! Låter dock härligt att ha möjlighet att skriva sina inköpslistor utomlands, trots mankemang att hitta vissa varor :)
Anette

2015-03-13 @ 11:41:17
URL: http://www.sailinglife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <