En pärs med färs.

Vid ett tillfälle i augusti köpte vi hem väldigt mycket köttfärs, min ärade sambo och jag. Butiken erbjöd svenskt nötkött till riktigt superbra extrapris, så givetvis kunde vi inte motstå att bunkra upp ordentligt. Den här gången något mer än vi brukar, till följd att en stor del av frysen fylldes till bredden av färspåsar à 150-200 gram. Mer kött än så behövs faktiskt inte för att skapa goda rätter för två personer, bara man öser på rejält med kryddor, grönsaker, pasta eller ris.
 
Följden är dock att jag nu är ganska utled på köttfärs. Det blir riktigt nötigt, på alla sätt och vis, att efter långa dagar på jobbet försöka jobba spirituellt i köket - dessutom med i princip samma ingredienser som igår och i förrgår. Tack och lov är min sambo grym på att göra både köttfärssås och chili con carne, men jag är för närvarande dessvärre ganska trött på de rätterna också.
 
Så idag blev jag inte helt överförtjust när jag vid hemkomst fann en färspåse på tining i kylskåpet. Eftersom vi håller på att äta ur kyl och frys, har vi nämligen fortfarande bara potatis hemma. Ingen sallad, inga tomater. Helt enkelt i övrigt nästan ingenting. Ikväll hade jag med andra ord kunnat nöja mig med fil och flingor.
 
Men en tinad påse är en tinad påse, och i det här huset slänger vi som sagt inte mat. Så jag tog mig i kragen, botaniserade igenom alla hyllor i kylskåp och skafferi i jakt på möjliga tillbehör, och gjorde till slut det bästa jag kunde av det lilla jag fann. Och resultatet visade sig mot all förmodan bli en riktig höjdare som vi definitivt kommer att göra igen.
 
Nötfärsbiffar med potatis och het gurkdressing, 2 personer
6-8 st medelstora potatisar
 
200 gram köttfärs
1 dl ströbröd
0,5 dl lättmjölk
4 st vitlöksklyftor
4 msk torkad persilja
salt & peppar efter behag
2 msk flytande margarin till stekning
 
3 st små picklesgurkor
1 dl smaksatt creme fraiche Paprika/chili
 
Skölj potatisen och lägg den i en kastrull, täck med vatten och låt koka i ca 30 minuter. Skala och finhacka vitlöken och blanda sedan en jämn smet i en skål tillsammans med färs, ströbröd, mjölk, persilja och salt&peppar. Dela smeten i fyra delar, rulla varje del för sig, och platta ut på en skärbräda till ca 1,5 cm tjocka biffar. Hacka därefter gurkan i småbitar, lägg i en serveringsskål och blanda med creme fraiche. Låt gurkan vila i kylen tills det är dags för servering.
 
När potatisen är i det närmaste färdigkokt är det dags att steka biffarna. Bryn flytande margarin i en stekpanna och stek sedan biffarna ca 2 minuter på varje sida. Skär gärna ett snitt i någon av biffarna för att se om de är väl genomstekta. Servera genast, och glöm för bövelen inte att ta fram dressingen ur kylen!
 
Bon vardagsapetit. 
 
 

 
 

Kommentarer
Postat av: A

Kreativt som vanligt! :) Jag ska absolut prova laga detta.

Svar: Låter bra! Och låt mig gärna veta vad du tycker :)
Anette

2014-10-19 @ 17:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <