Hemlagat skickat från bortaplan.

Den här veckan befinner jag mig mestadels på resande fot. I början av veckan intog jag Gotland och nu, i skrivandets stund, sitter jag i en soffa på mitt hotellrum i Norrköping. Så dessa dagar blir det inte en tillstymmelse till hemmalagad mat. Istället ser jag till att bli redigt bortskämd i restaurangen.
 
Dock vill jag gärna komma med lite middagstips inför den stundande helgen. För detta åt vi till middag i söndags. Och det rekommenderas varmt.
 
Inbakad fläskfilé, 4 personer
600 gram fläskfilè, putsad och klar
200 gram svamp
2 st vitlöksklyftor
1/2 kruka färsk basilika
1 sats hemmagjord smördeg alternativt en köpesrulle
vitlökspeppar
salt
 
Börja med att bryna fläskfilén och stek den sedan på svag värme tills dess att köttet nästan är genomstekt. Salta, peppra och låt vila i stekpannan på en avstängd platta. Hacka svamp och basilika och blanda i en skål tillsammans med pressad vitlök och en nypa salt.
 
Tag därefter ut en ugnsplåt ur ugnen och ställ in värmen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på plåten. Nu är det dags att preppa smördegen. Om den är hemmagjord, kavla ut den på ett bakbord och dela den därefter på mitten till två delar.
 
Lägg den ena delen på bakplåtspapperet. Bred därefter ut hälften av svamp- och kryddblandningen i mitten av smördegen. Var noga med att lämna ca 4 cm av kanterna fria. Placera fläskfilén i mitten av smördegen och toppa med resterande svamp- och kryddblandning.
 
Tag nu den andra delen av smördegen och lägg som ett lock över fläskfilén. Nagga med hjälp av en gaffel ihop kanterna av den övre och den undre smördegsdelen. Det gör inte så mycket för smakens skull om det råkar gå hål i smördegen, men resultatet blir givetvis bra mycket snyggare om man lyckas hålla den hel. Pensla eventuellt med lite vatten och ställ in i ugnen i ca 35 minuter. När smördegen fått färg är även köttet tillräckligt genomstekt.
 
Skär upp i bitar och servera med valfritt tillbehör. Kan rekommendera någon typ av kall sås, exempelvis tzatsiki, eftersom smördegen tenderar att göra rätten lite torr. Vi avnjöt dock den inbakade fläskfilén såslöst, med kokt potatis och en enkel tomatsallad. Det funkade faktiskt finfint det med.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <