När smöret spelar mindre roll.

Under förra hösten hade vi dille på grekiskt, min sambo och jag. Fräscht som tusan. Och riktigt GI dessutom. Detta hastigt uppflammade intresse för medelhavsköket hade givetvis sitt ursprung i en resa. Till Kreta. I september. Där vi botaniserade det inhemska köket rejält. Vilket gick alldeles utmärkt på alla fronter, fisk- och äggallergi till trots. Från Grekland fick vi i packningen med oss en ljuvligt genuin kokbok. Med varierande recept på lamm och köttfärsrätter. Inbakade sådana, kolgrillade sådana och givetvis en hel del ugnsstekta grönsaker. 
 
För att laga inbakade rätter à la Kreta behövs dock ofta smördeg. Vilket givetvis finns att köpa i affären. Men som jag sällan på plats i butiken lyckas komma ihåg att införskaffa. Därför är det riktigt smidigt att jag enkelt kan göra min egen. När andan väl faller på. Inte speciellt komplicerat, ej heller speciellt dyrt. Vissa gillar att blanda lite salt eller ättika (!) i degen. Andra smäller på med smör så att det knakar i fettdepåerna. Själv kör jag gärna på en lite mer fettigt blygsam variant. Väl utprovad hemma i köket. Vilket funkar hur bra som helst.
 
Missförstå mig rätt här. Jag är ingen direkt kalorijägare av stora mått. Sådant har jag varken tid eller ork att hålla på med. Iallafall inte just nu. Det här med mindre smör handlar således snarare om ett visst mått av lathet från min sida. För äkta smör är naturligtvis jättegott och kanske det absolut bästa. Men jag har det aldrig hemma. Och knatar inte gärna iväg till affären i tid och otid, bara för att inhandla någon enstaka produkt.
 
Istället kör jag i vanlig ordning med precis det som kylskåpet för tillfället har att erbjuda. Flytande margarin funkar fint. För degen ska ändå blandas smidig. Och då spelar ursprungskonsistensen inte någon större roll. Den här gången blev det dock en sats gjord på Bregott mellan. Riktigt bra och dessutom, trots allt, något "smalare" än vanligt smör. Om man nu anser sådant vara viktigt.
 
Smördeg, 2 plattor
4 dl vetemjöl
2 dl smör i någon form (OBS! Olja fungerar inte, här måste någon typ av smör eller margarin användas)
1 dl vatten
 
Blanda samtliga ingredienser i en bunke och knåda ihop till en deg. Lägg degen i en frys- eller plastpåse, pys ut luften och knyt ihop. Låt degen vila i kylskåpet i minst 45 minuter. Den här satsen rodde jag ihop på ca fem minuter en söndag morgon, och lät sedan degen vila ända fram till kvällens middag.
 
När degen har vilat färdigt och är redo att användas, mjöla ett bakbord eller en skärbräda - alternativt en annan bra yta avsedd för utkavling. Lägg sedan degen på bakbordet och gnid in även kaveln med lite mjöl. Därefter är det dags att sätta igång med själva kavleriet. Försök att få degen så jämn och kvadratisk som möjligt, ca 2-3 mm tjock. Därefter är smördegen klar att användas.
 
För att flytta den utkavlade smördegen i någotsånär intakt tillstånd från bakbordet, lossa försiktigt kanterna på en sida och rulla upp den till hälften på din kavel. Håll sedan kvar kaveln med den upprullade sidan i din ena hand. Lossa därefter försiktigt den kvarvarande degen från bakbordet, ta tag i kanten med andra handen och lyft sedan över hela rasket till den ugnsform eller plåt som du vill använda.
 
Beroende på vilken fyllning man väljer kan tiden i ugnen variera något. Dock brukar jag i genomsnitt grädda smördegsknyten 30-45 minuter på ca 200 grader. Ett riktmått så gott som något. Det går även bra att hålla koll på utseendet - en lätt färgad smördegsyta brukar innebära att den är frasig och klar.
 
Hepp.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <