Att koka soppa på en spik. Eller på en potatis.

Min sambo jobbar ikväll. Han kommer inte hem förrän väldigt sent. Själv är jag dock så ledig som jag bara kan bli. Ingen bra kombo med tanke på att det har varit värmebölja även idag. Vilket som vanligt har en viss inverkan på min matlust. Den blir i det närmaste obefintlig.
 
Så efter att ha spenderat hela min dag på stranden kan ingen begära att jag ska känna mig sugen på något vällagat och stabbigt. Jag har ju trots allt redan stekt det fläsk som ska stekas idag. En enkel tallrik med yoghurt hade kunnat duga. Bara för sakens skull. Kanske dock inte främjande för ett hälsosamt dagligt näringsintag. Vilket jag givetvis inser när jag tänker efter.
 
Så idag fick det bli soppa med grönsaker och örter. Och ett gott bröd till. Förmodligen inte den vackraste rätten genom tiderna. Men riktigt näringsrik och god. Med en tillagningstid på ca 10 minuter.
 
Snabb potatis- och broccolisoppa, 1 person
1 st medelstor potatis
100 gram fryst broccoli (ca 3-4 buketter)
5 dl kranvatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 msk honung
1 msk torkad basilika
1 st snabbt och äggfritt bröd (OBS! Om brödet ska bakas, lägg på ca 5-10 minuter på totala tillagningstiden)
 
Skala potatisen och skär den i mindre bitar. Lägg den skurna potatisen och de frysta broccolibuketterna i en kastrull, fyll med vatten och smula ner buljongtärningen. Sätt plattan på medelvärme och låt koka under lock tills broccolin har tinat och potatisen är mjuk, ca 7 minuter. Koktiden blir kort eftersom potatisbitarna är små.
 
Medan grönsakerna kokar, blanda ingredienserna till brödet enligt recept i länk ovan och ställ in i ugnen. Och om du inte vill ha något bröd, bortse isåfall ifrån de här två raderna.
 
Blanda därefter honung och basilika i en mugg. Vid det här laget borde potatisen snart vara genomkokt. När så är fallet, lyft ur broccolin ur kastrullen och lägg i den skål från vilken du avser att äta. Skär broccolin i mindre bitar om du så vill. Ta en potatisstomp och finkrossa potatisen direkt i buljongkastrullen. För slätare soppa, använd istället en stavmixer. Häll sedan detta över broccolin och dutta ut basilikahonungen i skålen. Servera med det nu färdiga och nybakta brödet.
 
Bon appetit!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <