Jästfria jag.

Ibland kan jag tycka att det är kul att baka. Dock oftast inte. Läs ytterst sällan. För hur mycket jag än uppskattar andras bakverk är jag som bekant inte en fena på att följa recept till punkt och pricka. Vilket på min ytterst låga nivå av bakkunskap faktiskt är ett måste. Dessutom tar bakning alldeles för mycket tid. Något som jag till vardags sällan har tillräckligt mycket av för att på ett propert sätt hinna hjälpa axen att bli till limpa.
 
Dock hittade jag för ett tag sedan ett hyfsat bra recept på snabba baguetter. Lite väl mjöliga i konsistensen för min smak. Men goda. Och enkla. Utan ägg och jäst. Perfekt. Receptet har jag i vanlig ordning gjort om. Men bara lite. Enligt mitt tycke till det bättre. Dessa i sin nya form passar utmärkt som matbröd, antingen naturella eller delade och bredda med lite smörgåsmargarin.
 
På grund av att jag aldrig lyckas forma mina bröd speciellt fina brukar jag använda mig av ett litet knep - jag gräddar dem i muffinsformar. Brödet blir per automatik högre och ser även något, för att inte säga mycket, trevligare ut vid servering. Har man inte muffinsformar går det givetvis bra att klicka ut brödet på vanligt bakplåtspapper!
 
Snabbt och äggfritt bröd, 4 st små alternativt 2 st lite större
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 kryddmått salt
1/2 dl flytande margarin
1 dl mjölk
1 st torkad aprikos
2-4 muffinsformar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka den torkade aprikosen. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål. Rör ner det flytande margarinet så att degen blir så jämn som möjligt. Rör därefter ner mjölken och blanda tills smeten är lös men smidig.
 
Portionera med hjälp av två skedar ut smeten i två till fyra muffinsformar beroende på hur stora bröd du vill ha. Tryck ner aprikosbitarna lite lätt på toppen av brödet. Pensla eventuellt med lite vatten. Ställ muffinsformarna på en plåt och grädda i mitten av ugnen, ca 10 minuter. Tag ut ur ugnen och låt svalna.
 
Supergott!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <