Vegetarisk "köttgryta" och livet i stort.

Jag håller på med så spännande saker just nu. Den senaste månaden har förgyllts av hejdundrande firande av två kära 70-åringar, härlig fest i Malmö, konferens med underbara kollegor i Jönköping och dejtnights med min Kung. Tillställningar som skulle få vem som helst att känna sig nöjd i minst ett halvår. Förutom detta har helgkursen för två veckor sedan givit bestående energi, och som grädde på moset har jag idag varit på mitt fjärde akupunkturbesök. Målet är att må så bra som möjligt genom att skapa balans i kroppen. Jag är på god väg.
 
Balans. Ett ord som jag nästan hade glömt.
 
Nu gäller det bara att ta itu med några andra saker som har fått stå åt sidan totalt under den här vårvintern. Vikten till exempel. Ett gott leverne genererar dessvärre ibland även ett alldeles för gott midjemått. I linje med vår intention att äta mer vegetariskt under veckorna skapades därför den här kalorisnåla vegetariska grytan i mitt kök ikväll. Den innehåller i total 1400 kalorier och räcker till åtminstone fyra stora portioner à ca 350 kcal styck. Vegofiléerna är av märket Anamma och fria från ägg vilket passar min Kungs allergi alldeles utmärkt. De är inte bara goda utan även galet mättande. Jag rekommenderar! 
 
Vegetarisk köttgryta, 3-4 personer
8-10 st potatisar
4 st vitlöksklyftor
1 st röd paprika
500 gram krossade tomater
5 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
ca 150 gram vegetariska filéer (finns i frysdisken)
1 krm svartpeppar
1/2-1 tsk chiliflakes
4 msk torkad basilika
2 msk rapsolja till stekning
 
Skala potatisen och skär den i bitar ca 2*2 cm. Skala och finhacka vitlök, skär paprikan och vegofiléerna i mindre bitar. Värm oljan i en stor kastrull och fräs vitlök tillsammans med paprika i ett par minuter. Häll ner krossade tomater, potatis och vegofiléer. Täck ingredienserna med vatten. Smula ner buljongtärningen, tillsätt övriga kryddor och rör om. Låt puttra under lock på medelvärme i ca 30 minuter. Klart!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cicci

Det låter som du är inne i en riktigt energirik och balansfrämjande våg just nu, fantastiskt!
Grytan ser minsann inte dum ut den heller. :)

Kram.

Svar: Precis så är det! Verkligen på tiden :)
Anette

2016-03-21 @ 21:51:13
URL: http://www.svartnonsens.se
Postat av: Anne

Nyttigt och gott! Toppen!

Svar: Tack Anne för de fina orden :)
Anette

2016-03-22 @ 18:59:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <