Kikärtsgryta med sting.

Igår inleddes helgen med en mustig kikärtsgryta som till och med fick mitt kära matvrak till sambo att baxna. Jag kunde inte hålla mig ifrån att lägga ut bilden på Instagram redan igår.  Den här morgonen bjussar jag även på receptet. 
 
En näve ruccola och ett gott bröd, gärna surdegsbröd, är de enda tillbehör som behövs för en synnerligen god och njutbar fredagsmiddag!
 
Kikärtsgryta med sting, 2-3 personer:
3 st vitlöksklyftor
1 st röd paprika
1 burk kikärter
500 gram krossade tomater
1 dl kranvatten
1 st grönsaksbuljongtärning
1-2 msk chiliflakes
2 msk torkad persilja
1 msk olivolja till stekning
2 nävar ruccola
ev 2 portioner matvete eller bulgur
 
Skölj och hacka paprikan i ganska stora bitar, och skala vitlöken. Värm olja i en gryta, pressa ner vitlök och bryn tillsammans med paprika ca 2-3 minuter. Rör ner kikärter (häll av spadet först) och krossade tomater, tillsätt buljongtärning, chiliflakes och persilja. Låt puttra under lock på låg värme i ca 20 minuter. Rör om då och då. Om en riktigt stabbig måltid önskas, koka matvete eller bulgur enligt anvisning på förpackningen medan grytan puttrar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <