Klyftpotatis stekt i kokosolja.

I våras förälskade jag mig i bikarbonat och alla dess verksamhetsområden. Den här sommaren har jag hittat mig en ny kompis - kokosoljan. Nu menar jag inte kokosfett i silverfärgade paket, utan den icke processade, ekologiska och kallpressade kokosoljan.
 
Efter att ha fördjupat mig lite mer i oljans egenskaper, är jag grymt imponerad över hur många fördelar den här produkten har. Därför kommer jag, likväl som med bikarbonatet, att skriva några inlägg kring kokosoljans förträfflighet och användningsområden. Vi börjar med något synnerligen basic, det vill säga att använda kokosoljan i matlagning.
 
Jag lagar gärna ugnsmat i 200 grader, och då är kokosoljan perfekt. Dels tillför den en god smak, dels är den förvånansvärt tålig i temperaturer över 180 grader. I det här receptet kommer kokosoljan sannerligen till sin rätt, där potatisarna dessutom får en riktigt fin färg.
 
Ugnsstekt klyftpotatis, 2-3 personer
10-15 st små färskpotatisar
tre kvistar färsk rosmarin
8-10 st coctailtomater
3 tsk kokosolja
salt
 
Sätt gallret i mitten av ugnen och ställ temperaturen på 200 grader. Skölj potatisarna, dela dem på längden till fyra delar, och lägg dem i en ugnssäker form. Dela tomaterna och placera ut i formen. Dutta ner kokosoljan jämnt fördelat i formen. Toppa slutligen med rosmarin och salt, och stek i ugnen i ca 50 minuter. Rör om då och då. När potatisen är mjuk är det dags att servera.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <