Istället för nässpray.

Idag jobbar jag hemma och vårdar min förkylning från hell. Den är delvis orsaken till min tystnad de senaste dagarna. Jag har nämligen fokuserat på att försöka bli frisk, samtidigt som vi har firat konungamoderns födelsedag i Sundsvall. Tyvärr har min ork inte räckt till mer, och då har bloggen fått stå åt sidan.
 
För att lindra mitt dåliga samvete över #Blogg100 har jag nu kommit på en lösning som för mig känns tillfredsställande. Utmaningen är inte militärisk på så sätt att en missad dag, eller några, innebär att man blir diskvalificerad. Den är trots allt till för att hålla skrivandet igång på en mer regelbunden basis, och som jag ser det spelar då några tysta dagar inte någon roll. Istället tar jag igen det på slutet genom att addera de dagar som under perioden har fallit bort. Jag går således i mål några dagar senare, men har ändå fullföljt mina hundra dagar inom en rimlig tidsperiod. Med det känner jag mig nöjd.
 
Den här dagen ägnar jag åt planering inför kommande arbetsveckor, samt kurerar mig själv. Till min hjälp har jag ingefärashot för att boosta immunförsvaret, Strepsils och vitlökshonung för att krympa golfbollen i min hals, och en påse vanliga Vicks för att öppna upp andningsvägarna på ett så bra sätt som möjligt. Jag beräknar att vara hyfsat på banan redan imorgon. Givetvis på grund av arbetet, men framför allt på grund av det efterlängtade besöket av vännerna från förr.
 
Rensning av luftvägar vid förkylning:
1 liter vatten
2-3 st Vicks
 
Häll vatten i en kastrull, lägg i Vicks, och koka upp under omrörning så att tabletterna löser sig i vattnet. Ställ kastrullen på köksbordet, placera försiktigt ansiktet över ångorna, och lägg en handduk över huvudet. Andas in i ca 15-20 minuter, eller så länge du orkar.
 
Det här löser, på ett skonsamt men effektivt sätt, upp de flesta bihålerelaterade proppar. Jag rekommenderar därför att även ha en trave näsdukar i beredskap när effekten slår in.
 
 
 
Det här är den 24e dagen i utmaningen #Blogg100.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Oslofru

Vilken smart grej! Ska definitivt prova nästa gång jag är förkyld :)

Svar: Gör det, fantastiskt enkelt! Har precis suttit med huvudet under handduken, och kan nu andas betydligt bättre än för bara någon timme sedan :)
Anette

2015-03-24 @ 10:18:54
URL: http://www.oslofru.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <