Helstekt kyckling.

Den här helgen blir det stugpremiär. Vi hade tänkt oss att lämna stan redan igår, men eftersom Kungen jobbade sent tog vi det mogna beslutet att vänta till denna morgon istället. Ett bra beslut, inte minst med tanke på de milslånga bilköer som enligt nyheterna ringlade sig ut från Stockholm igår kväll. Så, istället för att ägna timmar åt frustrerande krypkörning, inledde vi påsken i lugn och ro här hemma.
 
Gårkvällens meny var starkt inspirerad av den senaste ICA Buffé. Jag har aldrig gjort helstekt kyckling förut, mycket på grund av att det tar lång tid och jag är som bekant inte en speciellt tålmodig person. Men den här gången var jag sugen att ta mig an ett passande långkok.
 
I grundreceptet använder man mer persilja, och vanligt salt och peppar. I mitt recept är kryddorna komprimerade till den ypperliga blandningen persillado. Nästa gång gör jag gärna kycklingen utan fyllning, ty kryddblandningen i sig blev väldigt god. Istället ställer jag fram en skål fetaoströra som tillbehör. Tänk dock på att inte blanda ner fetaost i en kryddblandning som kommit i kontakt med rå kyckling, om nu tanken är att röran ska bjudas separat. Hygien är nämligen a och o när man pysslar med den här typen av råvaror.
 
Smaklig spis! 
 
Helstekt kyckling, 2-3 personer
1 st hel kyckling, ca 1 kg
1 st citron
4 st vitlöksklyftor
0,5 dl persillado (kryddblandning med bl a persilja, salt och peppar)
0,5 dl persilja
1 paket fetaost
1 dl olivolja
steksnöre
stektermometer
 
Ställ ugnen på 160 grader med gallret i mitten. Riv skalet av citronen. Skala och finhacka vitlök, och blanda ihop med citronskal, persillado, persilja och olivolja i en skål. Lägg kycklingen i en stor ugnsfast form, och gnid in den med 3/4 av kryddblandningen. Glöm inte undersidan!
 
Smula ner fetaosten i det som är kvar av kryddblandningen, och fyll kyckligen med detta. Knyt ihop benen med steksnöre, placera stektermometer så nära bröstbenet som möjligt, och ställ kyckligen i mitten av ugnen ca 2,5 timmar. När innertemperaturen är 85 grader är kyckligen garanterat klar.
 
Medan kyckligen steks har du all tid i världen att hinna förbereda de tillbehör du vill ha. Vi valde potatisklyftor och sparris. Gudabenådat gott!
 
 
Det här är dag 34 i utmaningen Blogg100.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <