Älgstek i ugnen.

Den här helgen har varit ljuvlig, både kulinariskt sett och ur rekreationssynpunkt. Jag känner mig fullkomligt utvilad, även om jag känner ett visst vemod att ikväll lämna stugan till förmån för staden och kommande arbetsvecka. Tröstar mig med att det inte är så många dagar innan vi är här igen, och längtar efter att då få se tulpanlökarna blomma ut ordentligt.
 
Kanske är det med tanke på mina ömmande muskler bra att hålla sig i stan några dagar. Det här med trädgårdsarbete sätter sannerligen sina kroppsliga spår. Hungrig blir man också, till följd att den fina stek som min far förärade oss i höstas, kom väl till pass i lördags. Älg är så gott i sig att övriga smaksättare knappt behövs. Jag håller således kryddningen enkel. Enligt min erfarenhet, uppvuxen på vilt som jag ju är, blir det absolut bäst så. 
 
Älgstek i ugnen, 2-4 personer
1 st stek av älg
ca 3 tsk salt (beroende på stekens storlek)
ca 1 msk vitlökspeppar (beroende på stekens storlek)
ca 3 msk torkad rosmarin
1 dl vatten
 
Ställ ugnen på ca 130 grader med gallret i mitten. Lägg steken i en ugnsform med höga kanter. Rubba med händerna in salt, peppar och rosmarin (glöm inte undersidan), och låt vila någon kvart. Häll vatten i ugnsformen, sätt en stektermometer i mitten av steken och ställ i ugnen. När steken når 68 grader är den enligt min mening fulländad, det vill säga saftig och god men väl genomstekt. Detta tar ca 2 - 2,5 timmar.
 
Skär den i skivor och servera med dina valda tillbehör, till exempel ugnsstekta rotsaker och en klick svartvinbärsgelé. Älg när den är som bäst helt enkelt.  
 
 
 
 
Det här är dag 37 i utmaningen Blogg100.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <