Tack Ernst.

Just nu är jag inne i en spännande period där jag botaniserar nätet i jakt efter nya influenser. Fördelarna med att laga mat och gott-gott från grunden är flera. Man slipper onödiga tillsatser och kan, utan svårigheter och med enkla medel, helt och hållet styra mängden fett och socker alldeles själv. Jag har således införskaffat en mycket trevlig olivolja av god kvalitet under min resa till Portugal förra veckan, och i skafferiet finns endast glykos i form av ekologisk honung. Animaliskt fett och vitt socker är härmed officiellt bannlyst i mitt kök.
 
I det här huset är vi nämligen alldeles för duktiga på att sätta i oss transfetter och sockerbomber när helgen väl kommer. Eller, vi och vi. Läs jag. Ty min ärade sambo är av den sorten som har god karaktär, och med fördel låter en chipspåse räcka en hel vecka. Han tar sig en näve ibland, och med det är han fullkomligt nöjd. Själv agerar jag som en direkt motpol till hans sunda leverne, och slukar istället hämningslöst min skål med godis inom loppet av bara några timmar.
 
Därför kändes det riktigt fräscht att laga eget snacks igår kväll. Jag fick min inspiration till kex av Ernst, och därefter gjorde jag om receptet efter eget tycke, det vill säga utan ägg och salt och i enlighet med ingredienser som redan fanns hemma. Synnerligen enkelt, och klart inom loppet av ynka trettio minuter.
 
Faktum är att de här kexen är så pass goda att inga blev över till idag. Och den här gången var det, för ovanlighetens skull, inte jag som var den värsta syndaren.
 
Kex, 20 st
1 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
1/4 tsk bikarbonat (alternativt 1/2 tsk bakpulver)
1/2 dl fiberberikade havregryn
1 dl solroskärnor
1/2 dl olivolja
1 dl vatten
 
Lägg bakplåtspapper på en plåt, och ställ ugnen på 200 grader. Blanda ihop samtliga ingredienser i en skål, rulla 20 st bollar (likt små köttbullar i storlek) och placera bollarna väl utspridda på plåten. Tryck med hjälp av en gaffel ut bollarna till kex, ca 2-3 mm tjocka. Ställ plåten i mitten av ugnen ca 15 minuter. Tag ut plåten, ställ den på spisen och låt kexen svalna. Klart!
 
Vi mumsade dessa smulfria godingar tillsammans med fetaoströra, dessertost, oliver och fyllda dadlar. En riktig fredagshöjdare som bara måste provas.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Aina

Så läckert det ser ut! Roligt att få nya tips på nyttigt och gott tilltugg. Passar fint att prova i kväll:)

Svar: En höjdare, jag lovar :)
Anette

2014-11-29 @ 14:36:34
URL: http://ainaejresund.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <