Det finns en dag för allt.

Jag har, som ni vid det här laget vet, ibland en viss synpunkt på hur man firar högtidsdagar. Utan att för den skull vara religiös, tycker jag emellanåt att vår tids kommersiella marknadskrafter lyckats alltför väl med att sko sig på anledningen till varför vi firar.
 
Enligt min mening är familjemyset det viktiga. För mig spelar det med andra ord mycket liten roll vem som köper vad till vilken peng vid jul, vem som har den mest flashiga och påkostade halloweendräkten i grannskapet, eller vem som bjuder barnen på lyxigaste godiset eller största pengen till påsk. Sådant är faktiskt inte så viktigt i min värld. Att samla nära och kära, äta gott, skratta, prata och känna kärlek - det är högtidligt nog för mig.
 
Igår var det dock en fantastisk dag - kladdkakans. Fram för mer sådant säger jag. För här behöver man inte noja nämnvärt mycket över sina befintliga eller obefintliga monetära muskler. En kaka bakar man nämligen enkelt hemma med ingredienser som de flesta redan har i skafferiet. Och barnen blir nöjda, oavsett hur ful kakan eller bakformen är. En kakaostinn kladdis gjord med kärlek kan helt enkelt aldrig bli fel. Den kommer alltid att vara god nog och fullt jämförbar med alla andra familjers kakor, oavsett om den inmundigas i ett pampigt slott eller en vindpinad koja.
 
Med det sagt, här nedan följer receptet på en helt ljuvlig, enkel och snabb-bakad variant som definitivt går hem hos både mig och min käre äggallergiker till karl.   
 
Kladdkakemuffins, 12 st
4 msk kakao
2,5 dl vetemjöl special
1 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
1/2 tsk salt
2,5 dl strösocker
1/2 dl flytande margarin
1,5 dl mjölk
creme fraiche och jordgubbssylt som topping
 
Sätt ugnen på 150 grader, och förbered genom att lägga ut 12 st muffinsformar på en plåt. Blanda ihop kakao, mjöl, bakpulver, vanillinsocker och salt i en skål. Rör sedan ihop socker och flytande margarin i en annan, något större, vispskål - gärna en sådan utrustad med "hällpip". 
 
Blanda nu ner mjölken och mjölblandningen med sockersmöret i den stora skålen, och vispa under ett par minuter ihop allt till en jämn och fluffig smet. Fördela sedan smeten jämnt i muffinsformarna, och grädda i ugnen ca 30 minuter. Muffinsarna ska då fortfarande vara något kladdiga i mitten.
 
Slå av ugnen och låt plåten stå kvar i eftervärmen tills muffinsarna och ugnen har svalnat. Inför servering, toppa med en klick creme fraiche och en sked jordgubbssylt. Om det mot all förmodan skulle bli några godingar kvar på plåten, går de alldeles utmärkt att frysa in för att tinas upp i kylskåpet vid ett senare tillfälle!
 
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anne

Vilken smarrig kladdkaka! Får prova receptet idag :)

Svar: Det tycker jag, Anne :)
Anette

2014-11-08 @ 13:10:26
Postat av: Aina

Å, så gott det ser ut! God kaka och vackert foto :)
Får testa den här i stället för farsdagstårta.
Tänkvärda ord också angående firande.

Svar: Lovar att far kommer att bli glad :)
Anette

2014-11-08 @ 13:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <