Vitaminboost.

Jag är, som de flesta vid det här laget vet, inte speciellt förtjust i att slänga mat. I linje med det vill jag nu slå ett slag för fruktsmoothies. Fullspäckade med vitaminer, enkla att göra och framför allt ett bra sätt att nyttja frukt och grönt som har tappat något av sin ursprungliga stuns och fräschör. Kan garantera att bruna bananer inte känns speciellt bruna när de väl mixas ihop med annan frukt och kanske lite yoghurt naturell.
 
Ikväll har jag boostat mig med C-vitamin i form av kiwi och päron, de sista kvarvarande frukterna från två "storköps-korgar" som vi inhandlade förra helgen. Päronen hade fått ganska fula skal och kändes på tok för mjuka för att egentligen användas. Men ruttna var de sannerligen inte, och således var slänga inte något alternativ. Väl skalade och mixade fick de istället göra underverk i min förkylda kropp. Givetvis kan man använda sig av vilka frukter man vill. Den här mixen blev dock riktigt god.
 
Fruktsmoothie, 2 glas
2 st kiwi
4 st medelstora päron
 
Skala frukterna och skär dem i bitar. Lägg dem i en skål/behållare med höga kanter och mixa i en minut. Klart! Och skulle man få för sig att spara lite till morgondagen går det bra. Smoothies i behållare med lock håller sig utmärkt något dygn i kylen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <