Shepherds pie (-ish)

Två somrar på raken har jag och min ömma moder åkt på rekreationsvecka till Glastonbury, England. Och varje gång jag väl kommer dit slås jag av hur pinsamt oinsatt jag är i engelsk kokkonst. För britterna lagar helt andra saker än vad jag är vad vid. Robusta köttbitar och grovhackade grönsaker komponerade till gediget tilltagna portioner. Trevligt och gott förvisso. Konceptet "finhackat" lyser dock vanligtvis med sin frånvaro.
 
En rätt som jag har tagit till mitt hjärta är Shepherds pie. Inte minst för att det är enkelt att laga. Givetvis har jag min vana trogen förädlat receptet lite genom att använda ingredienser som alltid finns att tillgå hemma i vårt kök - frysta grönsaker, köttfärs, mjölk och potatis. Vill man göra rätten vegetarisk går det alldeles utmärkt att byta ut köttfärsen mot quorn.
 
Try it on, folks.  
 
Shepherds pie, 2-3 personer
150 gram köttfärs/quorn
5 dl frysta ärter/majs/paprika
salt
vitlökspeppar
4 st medelstora potatisar
1 dl mjölk
50 gram riven ost
1 tsk spiskummin
 
Börja med att skala potatisen och skär upp dem i fyra delar. Lägg i en kastrull, täck med vatten och koka upp tills dess att potatisen är mjuk, ca 20 minuter. Det gör absolut inget om den blir överkokt eftersom den likafullt ska mosas inom kort.
 
Sätt nu ugnsgallret i mitten av ugnen och ställ den på ca 200 grader. Medan potatisen kokar, stek färsen tillsammans med frysta grönsaker, salt och vitlökspeppar. Smöra en ugnsfast form och häll i den färdigstekta färsblandningen.
 
Vid det här laget är potatisen färdigkokt. Häll av vattnet och mosa potatisen direkt i kastrullen med hjälp av en potatisstomp. Häll därefter i mjölk och spiskummin och koka under omrörning upp till ett mos. Bred ut moset över färsblandningen, toppa med riven ost och gratinera slutligen i ugnen i ca 20 minuter eller tills osten/moset fått lite färg.
 
Klart att servera!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <