Fina Kina.

När jag var liten var jag under en period fashinerad av "fin mat". Förmodligen hade jag snappat upp epitetet "middagsbjudning" i någon av mormors veckotidningar för damer, alternativt inspirerats av någon fancy schmancy supé hållen i matsalen på Southfork i TV-serien Dallas. Detta resulterade i ett enkelt jobb för min mor vad gällde att få i sin lilla telning lite extra grönsaker. För om middagen kunde klassas som fin, ja då åt jag med glädje.
 
Rätten nedan var en av mina favoriter. Fin och färgglad var den. Med en sexårings mått mätta. Och exotisk. I allafall vad gäller namnet. Faktum är att den håller än idag, mer än trettio år senare. Superenkel att göra, lika nyttig som god, och går sannerligen hem hos de flesta oavsett ålder. Vill man göra rätten vegetarisk byter man ut köttfärsen mot quorn. Inte svårare än så.
 
Kinapytt, 2 personer
150 gram köttfärs/quorn
1 msk flytande margarin till stekning
4 dl fryst ärter/majs/paprika
Kokt ris för två personer
salt
vitlökspeppar
 
Börja med riset och koka det i enlighet med vad som står på förpackningen. Stek sedan färsen, salta och peppra. När färsen nästan är stekt, häll i de frysta grönsakerna och låt dessa fräsa upp tills de är varma. Smaka av och krydda ytterligare om så behövs. Häll ur eventuellt kvarvarande vatten från riset och blanda sedan ris och färs i kastrullen, alternativt i en stilig serveringsskål.
 
Klart att servera efter mindre än en kvart, gärna tillsammans med ett stänk Thai sweet chili sauce.
Smaklig spis!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <