Pestopasta med tomater.

Vissa kvällar varken hinner eller orkar jag hålla på nämnvärt länge med matlagning. Vilket i sig inte innebär att vi inte äter något alls härhemma. För tro mig, det gör vi. I allafall min käre sambo. Han är, som bekant, ett riktigt matvrak. Som onekligen blir betydligt mer harmonisk i sinnet när han har fått trycka i sig lite extra kolhydrater.
 
Pasta är enligt min mening perfekt när man har bråttom. Tillbehören behöver verkligen inte vara avancerade för att rätten ska bli god. Ofta komponerar jag middagen i enlighet med vad som finns hemma. Den här gången har basen fått utgöras av tomater och balkongens kryddor. Enkelt, fräscht och synnerligen gott. Samt klart på ca 10 minuter.
 
Pestopasta med tomater, två personer
3 dl okokt pasta
250 gram coctailtomater
2 st vitlöksklyftor
3 msk olja (jag har använt mig av olivolja men det går bra att ta precis den sort som man har hemma)
4 msk solroskärnor
10 blad färsk basilika
salt
vitlökspeppar
 
Fyll en medelstor kastrull till hälften med vatten och låt vattnet koka upp på spisen. Skölj tomaterna noga och dela dem sedan i fyra delar. Blanda olja, solroskärnor, pressad vitlök och välsköljd basilika i en hög skål och mixa därefter med stavmixer till en jämn pesto.
 
När vattnet kokar, lägg i pastan och koka den enligt anvisningarna på förpackningen. När ca 3 minuter kvarstår av koktiden, lägg även ner tomaterna i det kokande vattnet. När pastan är klar, häll med hjälp av ett durkslag av vattnet från kastrullen. Lägg tillbaka pasta, tomater och pesto i kastrullen och blanda noga. Salta och peppra efter smak och tycke. Klart att servera, gärna med rivna färska basilikablad som garnering.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <