Jag har tillfredsställt min karl.

Vanligtvis är det ganska svårt att lyckas laga något som gör min sambo riktigt mätt. Han är nämligen i det närmaste bottenlös när det kommer till mat. Det han äter till middag under en endaste kväll skulle utan problem hålla mig vid liv i tre till fyra dagar. Detta utan att han för den skull lägger på sig ett enda gram med extra fett på kroppen. Något irriterande kan jag ibland tycka. För själv behöver jag bara tänka lite väl intensivt på chips så går jag genast upp två kilo. Livet är med andra ord dessvärre inte alltid rättvist.
 
I helgen har dock det högst oväntade faktiskt inträffat. Jag har lyckats. Med besked. Efter att ha anstängt mig (nåja...) i hela 1,5 år. Med konststycket att tillfredsställa min högförbrännande karl. Ja, med portionsstorleken för en tillfredsställande måltid menar jag nu såklart. Något annat hade verkligen varit synnerligen olämpligt att nämna här. Efter intag av nedanstående burgare * 2 st blev han helt enkelt proppmätt. Så till den milda grad att han nödgades att ta igen sig efter maten. Med en välförtjänt powernap.
 
Äntligen, säger jag. Tätt följt av ett stillsamt halleluja. För det var sannerligen så på tiden.
 
Hamburgertallrik, 2-4 personer
4 st hamburgerbröd
6 st coctailtomater
1 st gul lök
1 dl Thai sweet chili sauce
2 dl strimlad isbergssallat (som grönt använde jag endast färsk basilika denna gång men sallat är suveränt gott till burgare om man ändå har det hemma!)
 
Ugnspommes:
6 st medelstora potatisar
2 msk flytande margarin
1 nypa flingsalt alternativt 1 tsk vanligt salt
 
Hamburgare:
300 gram köttfärs
1-2 tsk salt (helt beroende på hur salt man vill ha sin burgare)
1 tsk vitlökspulver
1 msk vitlökspeppar
2 msk torkad basilika
1 msk flytande margarin/olja till stekningen
 
Sätt ugnsgallret i mitten av ugnen och ställ den på 200 grader. Skala potatisarna och skär dem i stavar, ca 1*0,5 cm tjocka, och lägg sedan stavarna i en ugnsfast form. Ringla över flytande margarin och blanda noga margarin och potatis tillsammans med salt. Ställ in ugnen i ca 30 minuter. Rör om i formen då och då.
 
Skala löken och skär den i skivor. Dela tomaterna i fyra delar. Skölj och strimla sallaten. Lägg alla ingredienser, inklusive chilisaucen, i varsin skål och ställ på middagsbordet. Lägg även fram bröden på en separat tallrik. På så sätt får alla mecka sin egen hamburgare efter tycke och smak när det väl är dags att äta.
 
Blanda därefter ihop köttfärs och kryddor till en smet i en bunke. Dela smeten i fyra delar och forma sedan biffar, ca 2 cm höga. Ett tips är att lägga de blivande biffarna på en skärbräda och trycka till med undersidan av en skål eller tallrik. Jämna därefter till kanterna med fingrarna. På så sätt blir biffarna jämntjocka och lättare att steka.
 
När potatisstavarna nästan är klara i ugnen, bryn matfett i en stekpanna. Lägg sedan försiktigt ner biffarna och låt steka på medelvärme, ca 3-4 minuter på varje sida. I och med att biffarna inte innehåller bindningsmedel i form av ägg eller dylikt kan de vara något sköra. Vänd dem därför med varsamhet och försiktighet. När all köttsaft sipprat ut är biffarna klara. Så även din ugnspommes.
 
Servera genast och njut!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <