Enkla hamburgerbröd.

Jag är som bekant inte någon hängiven entusiast när det kommer till att använda jäst. Enligt min mening tar allt som ska jäsa alldeles för mycket tid. Iallafall för att jag ska tycka att det är roligt. En vanlig vardag. Som igår.
 
Vi har under helgen ägnat oss åt renovering light, min sambo och jag. Läs modernisering. Av lägenheten. Dörrarna i hallen har fått nya fräscha handtag monterade. Så även badrumsdörren. Snyggt blev det. Jag är nöjd. Men efter ett sådant projekt faller min entusiasm lite när det kommer till middagspreppandet. Snabbt ska det gå.
 
Så åter igen, det blev inget med jäst igår kväll heller. Däremot grymma hamburgare. Där bröden utgjorde en klart väsentlig del. Det här receptet har jag hittat någonstans för ett bra tag sedan. Så dessvärre minns jag inte varifrån. Förlåt mig, Källan. Jag ber om ursäkt för det. Men är dig dock för evigt tacksam. För bröden är grymma.
 
Hamburgerbröd, 4 stycken
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 krm salt
1 krm gurkmeja (kan uteslutas)
2 dl vatten
2 msk olja (jag har kört med rapsolja men här tar man givetvis den olja man har hemma)
 
Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. Ställ sedan ugnen på 225 grader. Blanda samtliga ingredienser i en bunke och knåda ihop till en deg. Dela degen i fyra delar, knåda lite till på varje del så att de blir så släta som möjligt. För sakens skull kan jag meddela att här är jag själv urusel. Tålamodet lyser ofta med sin frånvaro när det kommer till att knåda deg. Mina bröd blir således lite som de blir. Ganska personliga. Och det är helt ok det också.
 
Forma således nu fyra stycken bröd, släta eller ej, med ca 10 cm i omkrets och 3 cm i höjd. Lägg dessa i varsitt hörn på plåten, grädda i 10-15 minuter och ta sedan ut plåten ur ugnen. Låt bröden svalan på plåten. När bröden har svalnat, lägg dem på en skärbräda och dela dem i liggande tillstånd med en vass brödkniv.
 
Sedan är det bara att sätta igång med att mecka burgare! Nice.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <