Peppar peppar.

Jag har aldrig gillat pepparsås på restaurang där kornen serveras hela i någon typ av gräddig men ganska så smaklös redning. För det mesta ger sådan sås mig precis ingenting. Den ter sig istället fullkomligt menlös. Tills dess att man råkar bita sönder ett pepparkorn, vill säga. För i det ögonblicket kommer smaken. Med full kraft. Inte alltid till det positiva. Sanslöst vanskligt säger jag. Meningen borde vara att njuta. Inte att fullkomligt chocka sina smaklökar. Eller att bedöva sin tunga. Ibland så till den milda grad att resten av rätten därefter tenderar att inte smaka något alls. Förutom bara starkt. Hu. Slöseri på goda råvaror helt enkelt.
 
Här nedan följer därför receptet på min absoluta favoritsås genom tiderna. Den har hängt med ända sedan mina senare tonår. Superenkel att göra men fantastiskt god. And still going strong. Vi avnjöt den igår tillsammans med fläskfilé och ugnsstekt potatis. Och något glas rött. Grymmare kan nästan inget vara.
 
Grönpepparsås, 4 personer
4 dl lätt creme fraiche
1 st köttbuljongtärning
1 dl hela grönpepparkorn
 
Börja med att krossa SAMTLIGA grönpepparkorn i en mortel. Koka därefter upp creme fraiche tillsammans med buljongtärningen. När tärningen har smält, häll i den krossade grönpepparen. Låt puttra i ca 5 minuter. Servera därefter genast till valfritt fläsk- eller nötkött.
 
Garanterad tillfredsställelse på endast några minuter!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <