Hälgmiddag av rang.

Nej. Jag har inte stavat fel i rubriken. Istället försökte jag vara lite rolig gällande det som här komma skall. Som barn hade jag nämligen den stora förmånen att födas upp på älgkött. Min käre far var, och är förvisso fortfarande, en jägare av stora mått. Så varje höst fylldes frysen i källaren med tonvis (nåja) fryspåsar med kött.
 
Många middagar har under min uppväxt således utgjorts av stekar och grytor, väl tillagade och serverade tillsammans med det egna landets kokta potatis. Till detta åt vi ofta lingonsylt, kokad på den närliggande skogens bär. Faktum är att när jag var riktigt liten trodde jag bestämt att begreppet "middag" betydde just "rätt med älgkött och lingonsylt i någon form". 
 
Missförstå mig rätt. Vi åt givetvis även annat emellanåt. Det förelåg absolut inte på något sätt risk för att drabbas av skörbjugg. Eller annan vitaminbrist för den delen. Dock var älgkött ett vanligt stående inslag på middagsbordet. Oavsett om det rörde sig om en helt vanlig tisdag, onsdag eller torsdag. Och jag älskade det. 
 
Idag, i vuxen ålder, inser jag dessutom hur lyxigt vi faktiskt åt. För älgkött är svindyrt att köpa i butiker. Således blir jag överlycklig när min käre far ibland sticker åt mig en stek eller två. Eller en påse grytbitar. Jag vårdar bitarna ömt. Och tillagar dem helst vid lite mer speciella tillfällen. Som igår. Gryta fick det bli. Det enda långkok som jag verkligen brukar se fram emot att laga!
 
Älg med chokladsås, 2 personer
400 gram grytbitar av älg
matfett till att bryna bitarna
1 tsk salt
2 tsk vitlökpeppar
1 msk timjan
1 msk rosmarin
ev några korn torkade och i mortel krossade enbär
4 dl vatten
1 st köttbuljongtärning
1 st lagerblad
10 st torkade aprikoser
1 msk kakao
 
Bryn matfettet i en gryta med lock. Lägg ner grytbitarna och vänd dem så att de bryns på alla sidor. Strö på salt, peppar, timjan och rosmarin och rör sedan om i grytan så att kryddorna fördelas jämnt över bitarna. Om det finns torkade enbär hemma, krossa dessa i en mortel och strö ner i grytan.
 
Häll därefter vatten i grytan och smula sedan ner buljongtärningen samt lägg i lagerbladet. Sätt på locket och låt grytan börja puttra på ganska svag värme. Finhacka nu aprikoserna och lägg slutligen även dem i grytan. Ställ en timer på ca 2 timmar. Vänd på bitarna några gånger under stektiden så att alla bitarnas sidor får lite tid att gotta in sig med såsen.
 
Beräkna noga när du måste börja tillaga tillbehören. Vi avnjöt grytbitarna med hasselbackspotatis som kräver minst 45 minuter i ugnen. Således preppade jag dem och stoppade in dem i ugnen när det var ungefär en timme kvar av stektiden.
 
Efter två timmar är medelstora grytbitar klara. Tag upp dem ur grytan och lägg dem i ett folieknyte. På så sätt får köttet vila till sig utan att bli kallt. Sätt ett durkslag på en ny kastrull och sila av kryddorna, aprikoserna och lagerbladet från steksåsen. Kasta bort lagerbladet men lägg kryddor och aprikoser i en separat skål i väntan på servering. De i sig blir nämligen ett synnerligen gott tillbehör till köttet!
 
Sätt kastrullen med den avsilade steksåsen på spisen. Lägg i kakao och låt koka upp under omrörning. Det är viktigt att kakaon inte klumpar sig, så när chokladsåsen väl är slät är den klar. Häll upp i små skålar eller en sås-snipa. Portionera sedan upp grytbitarna tillsammans med övriga tillbehör på tallrikar och servera per omgående!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <