Inget för den kolesterolkänslige.

Jag har en mycket speciell relation till gottgott. Ibland bara måste jag äta lite godis. I helgen kände dock varken jag eller min käre sambo någon större lust att ge oss ut i höstrugget. Så jag tog tjuren vid hornen och fixade mitt godis själv utifrån vad som fanns hemma.
 
Resultatet blev de här små godingarna. Very very mums.
 
Kolagodis, en hel pajform
Botten:
4 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
1 dl flytande margarin
 
Kolatopping:
1,5 dl strösocker
1,5 dl flytande margarin
1 dl ljus sirap
1 tsk kakao
 
Ställ ugnen på 175 grader med ugnsgallret i mitten. Rör sedan ihop mjöl, socker och margarin till en deg i en bunke. Tryck ut degen jämnt i en pajform eller annan liknande ugnsform. Grädda i ugnen i ca 20 minuter och låt botten sedan svalna ståendes på spisen.
 
Rör ihop socker, margarin, sirap och kakao i en kastrull. Koka under omrörning i ca 3-4 minuter och häll sedan ner i pajformen. Smeta ut kolan med baksidan av en matsked alternativt "häll runt" kolan tills den täcker hela formen. Ställ in i kylen och låt godiset svalna något. Skär rutor innan kolan har stelnat helt och ställ därefter åter in formen i kylskåpet.
 
Det går alldeles utmärkt att förvara eventuellt överblivet godis i frysen om man så vill!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: À

Yummie! Så gott!:)

2013-11-19 @ 20:50:12
Postat av: À

Yummie! Så gott!:)

Svar: Smält lite choklad över så får du garanterat njutning utöver det vanliga :)
~ Stora A ~

2013-11-19 @ 20:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <