Färsk pasta utan ägg.

Igår kväll var vi bortbjudna på middag, min sambo och jag. En riktigt bra kväll fylld med bubbel, jacuzzibad, fotboll och synnerligen god mat. Den här lördagen är jag därför, av naturliga skäl, sugen på riktigt salt och fet mat. Förutom godiset jag planerar att stoppa i mig, blir det således färsk pasta till middag ikväll. Hemmagjord sådan, helt äggfri. Pastareceptet nedan har jag egenhändigt snott från receptfavoriter.se. Superenkelt att göra och degen funkar finfint att frysa in om man så vill.
 
Färsk pasta utan ägg, 4 personer
6,5 dl vetemjöl
3 dl vatten
1 tsk salt
 
Blanda med en gaffel alla ingredienserna i en stor bunke. När nåda sedan smidig direkt i bunken. Låt den sedan vila minst 10 minuter i kylen.
 
Bandspaghetti:
Kavla ut degen till en tjocklek av ca 3 mm på ett väl mjölat bakbord, Skär ut långa remsor i önskad bredd.
Lasagne:
Kavla ut degen så rektangulär som möjligt till en tjocklek av ca 3 mm på ett väl mjölat bakbord. Skär ut tre plattor.
Pastastavar:
Skär små pluttar ur degen och rulla dem avlånga mot ett bakbord eller mellan händerna.
 
Koktiden är slutligen endast 4-5 minuter.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <