Äggfria våfflor och äppelfri hallonsylt.

Jag har semester. Vilket i vanlig ordning främjar min redan väl etablerade lust att pyssla. Och att göra morgonen extra mysig. Eller halvspeciell iallafall. Åtminstone lugn och rofylld. Typ.
 
Nåja. Om jag uttrycker det såhär - när jag är ledig äter jag gärna frukost. Det gör jag vanligtvis inte annars med någon större glädje. Vanliga vardagar ser jag i bästa fall till att få i mig något innan jag åker till jobbet. Varken mer eller mindre. Jag är mer en middagsmänniska. Som gillar brunsch. Eller vinluncher emellanåt. Men om jag trots allt har bestämt mig för en trevlig frukost så ska den banne mig vara god. Riktigt delikat om jag ska vara ärlig. Annars kan det enligt min mening kvitta.  
 
Min äggallergiker till sambo har dock inte semester. Han tillhör ej heller den typen som klarar sig länge utan föda. Just idag jobbar han dock kväll. Vilket gav ett gyllene tillfälle att slå på stort. Som den ypperliga flickvän jag faktiskt är. Ibland iallafall. Idag anser jag mig ha lyckats långt över förväntan. Äggfria våfflor med hemmagjord hallonsylt till frukost. Det är minsann lyx i vardagen det.
 
Äggfria våfflor, ca 10 laggar
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 dl vatten
2,5 dl mjölk
150 g smält smör (alt 1,5 dl flytande margarin)
 
Vispa ihop alla ingredienser, smöra våffeljärnet och kör hårt!
 
Den hemmagjorda hallonsylten idag har sitt ursprung i den heta debatten om bakterier i frysta hallon. Vi hade en riktigt stor påse i frysen, inhandlad några veckor innan bakterieskandalen blommade upp i media. Således har den med andra ord fått ligga kvar på sin hylla i väntan på beslut om att antingen bli kastad alternativt bli använd till något vettigt.
 
Jag ogillar nämligen å det grövsta att kasta mat. Jag ogillar även köpessylt. Oavsett vilka bär etiketten utlovar hittar man alltför ofta en minoritet av just bär och en majoritet av E-ämnen, surhetsreglerande medel, aromessenser och annat skräp i kompositionen. I bästa fall har sylten drygats ut med några fjuttiga äpplen. Inte undra på att sådan sylt sällan är god. 
 
Eftersom det slutligen visade sig att bakterierna effektivt skulle förintas om hallonen värms upp fick således fryspåsen gå ett syltöde till mötes. Bären kokades ihop med syltsocker i enlighet med receptet från den gamla trotjänaren Vår kokbok. Inga tillsatser här inte. Ej heller några skruttiga äpplen. Grymt gott. Amen.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <