Hur man än gör blir det alltid pannkaka.

I det här huset finns ingen djup ugnsform. Så har det varit sedan lägenheten köptes. Emellanåt påminns jag plötsligt och brutalt om just det. Och varje gång skriver jag en mental påminnelse om att köpa en ny ugnsplåt nästa gång jag passerar en lämplig butik. Vilket hittills inte har inträffat. Efter dryga två år på samma adress.
 
Samtidigt gör det inget. För det enda jag som jag tidigare har använt den djupa ugnsformen till är att grädda pannkaka. Med en smetig, geggig och otymplig plåt att diska som följd. För er som inte har förmånen att vara födda norr om Dalälven vill jag förtydliga att det här rör sig om den tjocka varianten. Som jag numera istället gräddar i min gamla trotjänare pajformen. Vilken inte behöver smörjas. Och är synnerligen behändig att hantera i diskbaljan. Man tager det man haver. Ett bevingat uttryck som bevisligen även gäller för husgeråd.
 
Soltorkade tomater är alldeles utmärkta att blanda i pannkakan och smaken blir då förvillande lik den av fläsk. Så för er som gärna vill äta fläskpannkaka men helst ändå väljer vegetariskt följer här nedan ett kanonrecept. Äggfritt såklart. För vad gör man väl inte för sin sambo.
 
Äggfri pannkaka med soltorkade tomater, en pajform
3 dl vetemjöl
1/2 tsk vanillinsocker
1 tsk bakpulver
6 dl mjölk
2-3 st msk flytande margarin (alternativt smält smör)
4 st soltorkade tomater (jag har använt mig av såddana i olja men vilken sort som helst går alldeles utmärkt)
Eventuellt 1/2 tsk salt (själv tillsätter jag inte salt i smeten utan låter sältan komma uteslutande från tomaterna)
 
Börja med att sätta ugnen på ca 225 grader. Finhacka därefter de soltorkade tomaterna. Blanda sedan mjöl, vanillinsocker och bakpulver i en skål modell större. Blanda ned mjölken under omrörning, helst med en visp. När smeten är slät och klumpfri, rör ner smöret jämnt i smeten. Häll smeten i en pajform eller annan ugnsform. Sprid därefter ut de finhackade tomaterna över hela formen.
 
Grädda i ca 20 minuter. Den här pannkakan innehåller ínga ägg till följd att den ej heller bubblar upp som äggpannkaka gör. Man får således sticka ner en gaffel i kakan för att se om den är färdig eller inte. Om gaffeln inte blir smetig är pannkakan färdiggräddad. Tag ut den ur ugnen, lossa kanterna ock klipp den i lagom stora portionsbitar. 
 
Ikväll avnjöt vi pannkakan tillsammans med en stor klick av min käre faders hemmagjorda blåbärssylt. Om man är sugen på ett lite krämigare tillbehör rekommenderar jag att prova vaniljkesella. Synnerligen gott och en bråkdel så fett som grädde.
 
 
 

 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <