Söt som socker.

Jag är väldigt förtjust i spa. Således har jag med glädje besökt ett flertal olika spainstitut under de gångna åren. Det vill säga både sådana som erbjuder behandlingar över dagen och även riktigt lyxiga sådana då själva vistelsen har sträckt sig över en hel helg. Känslan av att bli riktigt ompysslad och samtidigt ofelbart uppfräschad från topp till tå är ljuvlig.
 
Senast i våras spenderade jag en helg på St Jörgen Spa i Göteborg. Tillsammans med ett gäng glada väninnor. Helt oslagbart. I april förärade jag ett litet men förvånansvärt proffsigt floatingspa i Nyköping med ett uppfriskande tvåtimmarsbesök. Juni månad skämde jag bort mig själv med diverse behandlingar i England. Och för bara några veckor sedan besökte jag ett synnerligen lokalt dagsspa. Med förbluffande resultat. Dit kommer jag garanterat att gå igen. Och i höst bär det av på ytterligare en sparesa till västkustens pärla Falkenberg. Något som jag verkligen ser fram emot.
 
Ty det här är sådant som jag gärna gör när jag vill kosta på mig lite. Ibland tillsammans med väninnor. Kanske ett av de mest ulitmata sätten att umgås. Andra gånger gör jag det enbart för mig själv. För att fira att jag är bra. Att det lider mot semester. När solen skiner. Eller. Vad sjutton. Egentligen spa-ar jag gärna precis närsom helst. Och på grund av vilken anledning som helst. När lusten väl faller på och ekonomin så tillåter.
 
För det är just där som skon ibland kan klämma. Behandlingar av ovanstående karaktär kan nämligen vara ganska dyra. Och jag vill inte gärna vänta alltför länge mellan gångerna. Därför är jag glad att jag har mitt alldeles egna badkar. Och min älskade fotbalja. Med hjälp av dessa två får jag mig med enkla medel ofta en egen njutbar stund hemma. Till ett bra pris. Lägg så till att jag gillar att pyssla. Då kan vissa produkter faktiskt bli riktigt billiga. Även om kvaliteten faktiskt i princip är densamma.
 
Så ikväll kommer jag att bli lika len som det sägs att en bebisrumpa är. Tror jag iallafall. För gällande just det sista har jag ingen egen praktisk erfarenhet. Dock vet jag att skrubben här nedan gör susen för kroppen. Rengörande, mjukgörande och uppfräschande. Mer än mycket ok med mig.
 
Lyxig sockerskrubb för kroppen
En del matlagningsolja (rapsolja går snabbt in i huden och hållbarheten blir lång om man gör en större sats)
Två delar strösocker 
 
Ikväll har jag gjort en sats som räcker till ett enda skrubbtillfälle. Det vill säga med två matskedar socker och en matsked olja. Just idag får det bli olivolja eftersom det är vad som finns hemma. Olivoljan är dock ganska fet och ligger kvar längre på huden än vad rapsolja gör. Den är dock synnerligen vårdande och den här kvällen har jag faktiskt både tid och lust att lufttorka sakta i soffan framför kvällens film. Så so be it. Olivolja fick det bli.
 
Skrubben i sig funkar alldeles utmärkt utan ytterligare ingredienser. Men för en lite lyxigare känsla har jag ikväll även blandat ner 1 tsk krossad torkad rosmarin och 1 tsk saft från pressad citron. Rosmarin är nämligen antiseptiskt och sammandragande för huden medan citron är djuprengörande och ger en synnerligen fräsch och behaglig doft. Dessutom hade jag, som hatar att slänga mat, tursamt kvar två av citronskivorna i kannan från gårdagens måltidsdryck. På det här sättet fick de på ett värdigt sätt komma till en absolut sista användning. Livskvalitet. Definitivt. Skapat med små och enkla medel.
 
Så varför inte prova? Kanske redan i helgen? Alldeles själv eller tillsammans med en vän. Hemma eller på landet. Oavsett vad du väljer kan jag lova att du kommer att bli nöjd!  
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kicki

Vilket bra tips! Har nu provat, huden blev mjuk, len och luktar riktigt gott.

Svar: Ja, den skrubben är verkligen en höjdare :)
Bakom pennan

2013-08-03 @ 22:47:16
Postat av: Anni

Jag ska testa skrubben ikväll :)

Svar: Härligt att höra, lycka till och hoppas att du gillar den :)
Bakom pennan

2013-08-04 @ 10:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <