Skoskav. Ett rent hälvete.

I sommar har jag varit riktigt noga med att ta hand om mina fötter. Inte minst eftersom vi för närvarande befinner oss i en period när skor med öppna tår hör till vanligheterna. Samt att det är en underbar tid för att utan obehag och risk för frysskador, kunna släppa ut sina tår i det fria. På grönbete. Det stora årliga tåutsläppet. Ett begrepp som kanske borde föräras med en egen folklig dag i almanackan.
 
För det är förbannat skönt att gå barfota. Jag tar tillfället i akt så fort som möjlighet finnes. På stranden. Silar gärna sand mellan tårna. Eller rycker upp grässtrån. Står ibland bara stilla ett tag och grundar mig. Effekten är inte bara sinnlig. Sand gör nämligen underverk för fötterna. Det vill säga om man är intresserad av att förebygga höstens eventuellt kommande förhårdnader. Sand slipar nämligen varsamt. Utan att man överhuvudtaget behöver tänka på det.
 
Mina fötter är således för tillfället mjuka. Bortskämda. De har också semester. Kanske har de till och med skapat sig olater. Och egna preferenser. För trots, alternativt tack vare, all omsorg drog jag igår på mig ett redigt skavsår på hälen. Mina vanligtvis bekväma sandaler med hälstöd passade bevisligen inte nu. Trots att jag har gått omkring med dem på jobbet under hela försommaren.
 
Redan när jag var liten gillade jag att leka örtagumma. Lindring av skoskav och insektsbett löste jag själv enkelt på lekplatsen. Genom att lägga groblad på det onda. Synnerligen effektivt. Om man har direkt tillgång till naturen. Idag har jag förfinat min teknik något. Ofta tar jag hjälp av Elisabeth Arden eight hour cream. Den är grym eftersom den både läker och lindrar. Snabbt. Jag använder den främst på läpparna. Vilket jag har gjort i flera år. Vid en första anblick kan tuben tyckas vara dyr. Men det är den värd. För den är osedvanligt dryg även om den är liten. Och med normal användning, det vill säga flera gånger dagligen, räcker den i över ett år. Inget läppcerat i världen kan toppa det. Iallafall inte något av de som jag själv har provat.
 
Men har man inte Eight hour cream hemma eller groblad på gräsmattan så har man inte. Och då fungerar det riktigt bra att istället smörja det onda området med honung. Honung är nämligen ytterst läkande och vårdande. Även på läpparna. Då den dessutom smakar gott. Och är helt naturligt. Samt väldigt billigt. Jag har alltid en flytande variant hemma. Som jag använder till precis allt.
 
Idag har jag tid att gå barfota hela dagen om jag så vill. Så just honung är vad min såriga häl ska få gotta in sig med idag.
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <