Tunnbrödssnittar till mingel och förrätt.

I lördags hade vi goda vänner på besök. Menyn var inspirerad av mitt västerbottniska ursprung, inte minst eftersom min käre far på ett eller annat sätt har varit inblandad i huvudrätten och desserten. Ikväll är det dock fokus på förrätten som gäller!
 
Mjukt tunnbröd är sedan barndomen något av det bästa jag vet. Det i kombination med att jag var väldigt sugen på att premiäranvända en av mina mycket välkomna julklappar, den stora underbara skär- &serveringsbrädan, gjorde att valet av förrätt blev enkelt. De här tunnbrödssnittarna är superenkla att göra, och kan stå framme hela kvällen om man vill bjuda på buffé och mingelplock istället för trerätters.
 
Tunnbrödssnittar, 4 personer
3 st rektangulärt mjukt tunnbröd (finns numera även ekologiskt, Akka)
100 gram cream cheese, valfri smak nr 1 (jag valde gräslök)
100 gram cream cheese, valfri smak nr 2 (jag valde vitlök&örter)
1 dl creme fraiche
100 gram hamburgerkött av nöt
1-2 msk riven pepparrot
ev topping med gräslök, färska örter eller finhackad rödlök som passar valda cream cheese-smaker
 
Blanda creme fraiche och 1 msk riven pepparrot i en skål. Klipp ner småbitar av hamburgerköttet i skålen. Rör om och smaka av. Tillsätt mer pepparrot om så önskas. 
 
Lägg ett bröd på rengjord diskbänk, och bred ut ett jämntjockt lager med creme fraiche-röran. Den ska täcka hela brödet ända ut i kanterna. Ta tag i brödets ena långsida och rulla försiktigt ihop brödet med så lite "glapp" i rullen som möjligt. Lägg rullen med skarven nedåt på en skärbräda av storlek som ryms i kylen. 
 
Lägg ut ett till bröd och bred på samma sätt som ovan ut vald cream cheese nummer ett. Osten ska täcka hela brödet ända ut i kanterna. Rulla ihop brödet och lägg även den här rullen på skärbrädan. Gör samma procedur med sista brödet och vald cream cheese nummer två.
 
Täck med plastfolie och låt rullarna gotta sig i kylen minst en timme. Skär dem sedan i bitar ca 2 cm och, om så önskas, strö över passande topping. Äger man inte en fantastisk skärbräda som min, så går det givetvis lika bra att servera på ett fint fat eller tallrik!
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <