Fluffiga scones med solroskärnor.

Det här med lediga helger är ljuvligt! Jag älskar verkligen att vakna utan en ringande klocka närhelst jag vill, ofta vid nio, för att sedan luffa runt någon timme innan det är dags att väcka min gärna sjusovande Kung. Egentid när den är som bäst, helt enkelt. 
 
Förra veckan var synnerligen arbetsintensiv, till följd att hela gårdagen slöade jag. Fixade undan disk efter fredagens gäster, och pysslade fram nya kuddfodral och kökshanddukar. Därefter blev det en helkväll i soffan med film och allmänt mys. Så välbehövligt! Den här morgonen har jag ägnat åt att förbereda blogginlägg inför kommande vecka, och snart är det dags för frukost. Idag vankas de här fluffiga godingarna. Därefter väntar en riktigt lugn och skön söndag. Jag önskar er alla detsamma!
 
Fluffiga scones med solroskärnor, 4 st
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 dl flytande margarin
3 dl turkisk yoghurt
4 msk solroskärnor som topping
 
Tag ut en ugnsplåt och lägg ett bakplåtspapper på den. Ställ ugnen på 240 grader. Med hjälp av en grov gaffel, blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål. Häll ner margarin och yoghurt, och rör noga så att allt blandas väl. 
 
Använd ett decilitermått för att gräva upp 4 st smetkluttar ur skålen, och klicka sedan ut fyra scones på bakplåtspapperet. Toppa med en matsked solroskärnor per bulle. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Stick i sconesen med en tändsticka för att se om de är klara eller ej. Om stickan blir kladdig behövs några minuter till i ugnen. 
 
Låt svalna lite innan du skär brödet i halvor. Serveras ljumma med smör, god ost och smaskig marmelad
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <