Egen ekologisk hudkräm

Det senaste halvåret har jag gjort min egen hudkräm, och tro mig när jag säger att den är något av det bästa jag vet. Huden blir supermjuk, doftar gott, och det är inte det minsta krångligt eller tidskrävande. Inom loppet av en halvtimme har du en burk som räcker i ca två månader. Konsistensen blir lite smörig, och bokstavligt talat smälter in i huden. Helt underbart!
 
Receptet har jag fått från suveräna Lisen Sundgrens bok Lisens Örtspa, och därefter har jag gjort om det lite för att det ska passa med de ingredienser jag ofta har hemma. Tyvärr finns inte boken i handeln längre, men nästa gång du är på loppis så rekommenderar jag att hålla utkik efter den.
 
Bivax hittar man i hälsokostbutiker eller på nätet. Rosenvatten och ringblomsolja finns i vanliga matvarubutiker såtillvida att man inte vill göra dem själv.
 
1 burk, ca 400 gram
1,5 dl rosenvatten eller vanligt destillerat vatten
40 gram ekologisk kallpressad kokosolja (ca 2 msk)
1,5 dl ringblomsolja (vanlig rapsolja funkar också)
20 gram ekologiskt bivax
 
en liten kastrull till rosenvatten
en kastrull till vattenbad
ett passande kärl att smälta fett och bivax, helst ett som går att vispa i (OBS! Ej plast!)
1 st stektermometer
1 stavmixer
en sked att röra med
en väl rengjord glasburk med lock, ca 400 gram
 
Häll rosenvatten i en liten kastrull och koka upp, ca 1 minut. Låt stå och svalna under lock. Fyll den andra kastrullen till hälften med vatten och sätt plattan på låg- till medelvärme. Lägg bivax, ringblomsolja och kokosolja i smältkärlet och placera över vattenkastrullen. Rör om med en sked tills allt har smält ihop, ca 10 minuter. Ta bort skålen från vattenbadet och låt svalna något.
 
Mät växelvis temperaturen på rosenvattnet och oljeblandningen. När båda når ca 45 grader, häll försiktigt ner rosenvattnet i oljeblandningen, rör samtidigt om med en sked. När allt är blandat, kör med stavmixern i ca 5 minuter så att blandningen får en krämliknande konsistens.
 
Pytsa över i en väl rengjord burk, låt svalna och ställ sedan i kylen. För att inte få bakterier i burken, ta upp krämen med en sked när du ska smörja in dig. Förvarat i kylskåp håller min kräm sig i åtminstone 2 månader.
 


 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Måste absolut prova detta.

Svar: Det tycker jag verkligen! Krämen är superbra :)
Anette

2016-02-20 @ 19:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <