Ringblomsolja.

 I början av sommaren köpte jag en påse ringblomsfrön och sådde i en stor kruka på landet. Efter någon månad var krukan fylld med stora gröna blad, och en kväll ställde min ärade sambo försynt frågan om det verkligen inte hade stått "sallad" på påsen? Jag kan förstå hans undran, för blommorna tog sannerligen lång tid på sig att växa fram. I mitten av juli kom så resultatet. Stora guldfärgade blommor började äntligen att slå ut i full prakt, och efter det har jag kunnat skörda ringblommor under hela sensommaren. Faktum är att jag klippte av en tiotal blommor senast idag.
 
Blommorna lägger jag på tork i den gamla servetthållaren som ni ser på bilden nedan. Efter ett par veckor på en mörk plats och med omrörning då och då, har blommorna torkat. Det är då det riktigt roliga börjar, oljeskapandet alltså. Ringblomsolja är nämligen helt suveränt. Jag använder den som nagelbandsolja, på torra hudpartier och som vårdande ingrediens när jag gör eget läppbalsam.
 
Ringblomsolja, en burk
blad från ca 10-15 torkade ringblommor
1 dl ekologisk kallpressad raps- eller olivolja
 
Nyp loss bladen från den torkade blomman och lägg i en väl rengjord glasburk. Häll över oljan, sätt på locket och skaka runt. Ställ burken på en solig plats, låt stå i ca två veckor. Skaka burken så ofta du vill, men åtminstone två gånger om dagen.
 
Efter ca två veckor, sila av blommorna och häll tillbaka oljan i burken. Om oljan förvaras svalt och mörkt, är hållbarheten riktigt lång och kan användas för utvärtes bruk tills dess att oljan börjar lukta härsket.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <