Hemmaspa och ansiktspeeling.

Ikväll har vi ägnat oss åt planering av plan A och B och C, Kungen och jag. Det behövs i det kaos som just nu råder. Arbetskalendern har inte många luckor fram till maj, och de få som finns är inte långa. Mitt i detta försöker vi ägna tid åt värdeskapande även kring det privata. Som det ser ut just nu är ekvationen inte enkel. Eventuellt får vi, efter kvällens rådslag, ihop det. Det är viktigt att vi iallafall har en plan. 
 
Helgerna är också bokade under en lång tid framöver. Lyckligtvis består de enbart av trevligheter såsom resor, middagar och besök. Snart är det dessutom åter stugsäsong, och jag längtar febrilt efter egentid med pyssel och rekreation i vårt lilla slott på landet. Fram till dess ligger dock fokus på att hålla huvudet upp och fötterna ner. Gärna med hela näsan ovanför vattenytan. En näsa som ikväll har blivit rejält upprustad.
 
Det här med att skippa parabener, mineraloljor och silikoner har nämligen visat sig vara synnerligen enkelt. Jag kommer därför att ägna veckans inlägg åt hemmaspa och organisk hudvård. Det ger mig tillfredställelse i både kropp och själ att fixa mina egna produkter. Ansiktspeelingen nedan rör jag enkelt ihop med ingredienser som finns i skafferiet. Busenkelt och bra för miljön likväl som för huden.
 
Ansiktspeeling, två tillfällen
1 msk florsocker
1 tsk olivolja
 
Blanda i en liten skål. Rengör ansiktet och fukta fingertopparna. Massera sedan försiktigt, med uppåtgående cirkulerande rörelser, in hälften av peelingen i ansiktet under några minuter. Skölj av med ljummet vatten och torka bort eventuella rester med en bomullstuss ansiktsvatten.
 
Den peeling som blir över förvarar jag i en burk med lock i kylskåpet. På så sätt håller den sig fräsch i minst en vecka, och troligen även någon vecka till utöver det.
 
 
 
 
 
 Det här är den 17e dagen i utmaningen #Blogg100.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Just i badrummet har jag rensat väldigt mycket senaste året, angående dessa gifter.
Tror också att min rosacea blivit bättre efter det.
Har macadamiaolja både som rengöring och återfuktning av ansiktet. Till håret använder jag mig bara av produkter som inte innehåller dessa ämnen. Håret har blivit i mycket bättre skick efter det.

Ha en fin onsdag!

Svar: Jag tror faktiskt att vi båda är inne på rätt spår här. Använder också olja som rengöring och återfuktning, funkar alldeles utmärkt! Kommer att skriva mer om det i veckans kommande inlägg, och tar tacksamt emot goda tips. Har inte testat macadamiaolja ännu, men det låter onekligen intressant :)
Anette

2015-03-18 @ 03:27:51
URL: http://livetsutmaningar.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <