Återbruk och egen deodorant.

Ni som har hängt med ett tag vet att jag sedan några månader tillbaka tillverkar min egen deodorant. Jag inser dock att jag inte har återkopplat väl kring mina erfarenheter kring den, så dagens lunchrast tänker jag ägna åt just det.
 
Grundreceptet hittar ni i länken ovan. Tyvärr blev orginalblandningen lite för stark för mig, till följd att efter några veckor fick jag stora röda märken under armarna. Efter att ha botaniserat nätet insåg jag att den bieffekten tyvärr är ganska vanlig. Huden kan nämligen reagera på bikarbonatet, även om jag tycker att deodoranten i sig är ypperlig.
 
Eftersom jag i samma veva skulle åka på semester till Frankrike, passade jag på att inhandla en traditionell deo på taxfree. Självfallet ville jag ha en utan skadliga ämnen, och valet föll således på l´Occitanes produkt. Alla produkter från det märket är sannerligen inte giftfria på det sätt jag önskar, men den här deon var faktiskt det.
 
Nu är den dock slut, och jag har gjort om deodorantreceptet så att det ska passa mig bättre. Eftersom kokosolja blir flytande vid 25 grader, har jag hällt blandningen i den tomma flaskan från l´Occitane. Ett utmärkt sätt att återbruka en gammal behållare, numera fylld med egen deo enligt det mer skonsamma receptet nedan.
 
Deodorant, ca 2 veckors förbrukning:
2 msk kokosolja (jag har använt mig av Kung Markattas ekologiska variant)
1 msk bakpulver (odördämpande egenskaper, skonsammare med bakpulver än bikarbonat)
2 msk potatismjöl (absorberar fukt)
 
 Jag önskar er alla en grön och skön helg!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <