Glatt under armarna.

Sedan några veckor tillbaka använder jag en hemmagjord deodorant. "Intressant" säger vissa, "Hu" säger andra. Hurra säger jag, och glädjer mig dagligen åt att slippa onödiga kemikalier i mina armhålor. Den håller mig fräsch en hel dag, och så länge man håller en normalfrekvens vad gäller duschbesöken är oönskade odörer inget som helst problem.
 
Hur gör man då? Har sett flera varianter av samma sak på nätet - man blandar kokosolja (köps i fast form på burk i vilken matvarubutik som helst) med bikarbonat och någon typ av stärkelse. Vissa smälter kokosoljan i vattenbad innan övriga ingredienser blandas i. Därefter får kokosoljan åter stelna innan den kan användas.
 
För mig blir vattenbad ett krångligt moment. Jag har istället testat två varianter och båda blev lika bra.
 
Deodorant variant 1, en dryg veckas förbrukning:
1 msk kokosolja (jag har använt mig av Kung Markattas ekologiska variant)
1 msk bikarbonat (odördämpande egenskaper)
1 msk potatismjöl (absorberar fukt)
 
Blanda med hjälp av en gaffel ihop rubbet i en burk med lock. Låt stå en bit ifrån värmekällor i badrummet eftersom kokosolja smälter vid ca 24 grader. Endast en ärta behövs till båda armhålorna varje morgon. Luktar lite kokos såklart, men absolut inte så att det stör.
 
Deodorant variant 2, en dryg veckas förbrukning:
1 msk fet kroppscreme (jag har använt mig av kakaosmör införskaffat på Tobago i våras)
1 msk bikarbonat
1 msk potatismjöl
 
Blanda ihop och använd enligt ovan.
 
Jag har provat båda varianterna med tighta tröjor utan att drabbas av vare sig kladd eller fläckar, men för att vara på den säkra sidan rekommenderar jag att låta smorslet torka in lite innan kläderna ska på. Nästa gång blir det en röra med body butter som bas. Återkommer med utlåtande kring det inom kort!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <