Lemoncurd utan ägg.

Det faktum att vi befinner oss i stugan och därför vill spara in på disk, samt att Kungen är gravt allergisk mot ägg, innebär verkligen inte att vi äter pobert under den här helgen. Oh nej. Igår njöt vi den älgstek som min käre fader förärade oss i höstas, och avslutade måltiden med en härlig citronpannacotta.
 
Eftersom det trots allt är påsk, kändes det passande att designa desserten så ägglik som möjligt trots att innehållet består av allt annat än just det. Därför toppade jag pannacottan med fräsch och varmgul lemoncurd. Så galet gott. Helt enkelt en dessert to kill for.
 
Lemoncurd, en sats
2 st ekologiska citroner (både skal och saft)
25 gram smör
1 dl strösocker
1 msk maizena eller majsmjöl
0,5 dl mjölk
 
Lägg smör, socker, maizena och mjölk i en kastrull. Riv ner skalet från citronerna, och pressa sedan ur saften från dessa. Koka ihop på medelvärme under omrörning. När krämen har tjocknat, häll i en burk och låt svalna.
 
Hållbarheten är ganska lång, men eftersom jag inte använder lemoncurd dagligen dags, brukar jag göra en mindre sats varje gång. Detta för att inte riskera att den ljuvliga curden hinner bli gammal i onödan.
 
 
Det här är dag 36 i utmaningen Blogg100.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <