När man behöver smöra lite extra.

Jordnötsmör är en oförtjänt bortglömd ingrediens. För det funkar alldeles utmärkt som smaksättare i det mesta. Eller som topping på en vegetarisk gryta, exempelvis denna. Fettet är nyttigt och smaken är suverän.
 
Just det här receptet är helt i enlighet med mitt eget tänk. Snabbt, billigt, enkelt och supergott. Samt utan onödiga tillsatser. Därför har jag med stolthet stulit det från I form.
 
Jordnötsmör, 1 burk à ca 200 gram
200 g salta jordnötter utan skal (ca 3,5 dl)
1 msk honung
1 msk rapsolja (det vanliga är att använda jordnötsolja men här tar jag i vanlig ordning det jag har hemma)
 
Lägg jordnötterna i en så stänkfri skål som möjligt. Gå loss med en stavmixer eller matberedare. När jordnötterna har mixats till en krämig smet, blanda i honung och olja med hjälp av en gaffel. På så sätt, istället för med en sked, blandas ingredienserna lättare med varandra. Häll massan i en väl rengjord glasburk och förvara svalt.
 
Det är viktigt att tänka på att jordnötsmör är en färskvara som passar mindre bra att frysa. Och waste är enligt min uppfattning big no no. Så om du vet med dig att du inte kommer att använda speciellt mycket smör under den närmaste perioden rekommenderar jag att istället göra en halv sats.  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <