Paolos kapris- och tomatsås på vegetariskt vis

Efter helgerna, fyllda till bredden med fett matfrosseri och sötsliskiga godsaker, är det nu dags att ta tag i kosthållningen igen. Jag känner mig riktigt sugen på krispiga grönsaker och god frukt, vilket förhoppningsvis kommer att göra susen för mitt nu något tilltagna midjemått.
 
Den här pastan är både fräsh och nyttig, och den har en av mina vegetariska vänner introducerat för mig. Den är helt suverän förutom att den i Paolo Robertos ursprungsrecept innehåller sardeller, vilket på grund av fiskallergi tyvärr inte funkar hemma hos oss. Jag har således gjort om den bara lite så att den numera är helt vegetarisk. Tro mig, den här rätten är en keeper!
 
Paolos kapris- och tomatsås på vegetariskt vis, 2 personer
250 gram coctailtomater
1/2 dl olivolja 
2 msk flytande margarin
2 st vitlöksklyftor
1 st liten färsk chili
1 dl urkärnade svarta urkärnade oliver
1,5 msk kapris
ev 2 msk hackad färsk persilja
spaghetti för två personer
 
Skär tomaterna i två delar och skala vitlöken men hacka den inte. Dela chilin på längden och ta ur kärnorna (spara gärna i en liten skål för att sedan odla egna). Finhacka kapris och oliver, men blanda inte ihop. Värm olja och flytande margarin i en stekpanna. Lägg ner de hela vitlöksklyftorna, chili och 1/2 msk kapris i stekpannan och bryn i ca 5 minuter. Ta därefter upp chilin ur pannan. Lägg i oliverna, resterande kapris samt tomaterna med skärsidan nedåt i pannan. Låt puttra på låg värme i ca 20 minuter, rör om då och då men var försiktig så att tomaterna behåller sin stuns och inte mosas.
 
Under tiden, koka pastan enligt anvisning på förpackningen. När pastan är klar, häll av vattnet och rör försiktigt ner pastan i stekpannan. Vid servering, toppa gärna med hackad persilja.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <