Kebabtallrik med goda tillbehör.

Jag upphör aldrig att förundras över hur mycket gott man kan göra utifrån en sådan vanlig produkt som köttfärs.
 
I tisdags förberedde jag kebabrullen, och i onsdags knåpade jag ihop en grym kebabtallrik med egenhändigt komponerade såser. 8 av 10 var sambons betyg, vilket inte alls är illa med tanke på att, enligt hans mening, en riktigt suverän kebabtallrikkräver en riktigt stabbig och fet sås. Det här är således regelrätta lightprodukter i förhållande till vad hans smaklökar är vana vid. Men med det är iallafall mitt midjemått belåtet!
 
Kebabrullen kommer från den fantastiska matbloggerskan Zeina Mourtada. Receptet är superenkelt och med hjälp av Zeinas bilder går det knappast att misslyckas. Rekommenderas! Såserna är dock mina egna skapelser, och de funkar bra till kebab likväl som till tacos. Vi åt kebab och sås tillsammans med klyftpotatis, fefferoni och den sallat som för tillfället fanns hemma. Very very yummie.
 
Vitlöksås:
1 dl turkisk yoghurt
2 st vitlöksklyftor
1 tsk vitlökspeppar
1 tsk flytande honung
 
Skala och pressa vitlöken i en skål. Rör ihop med övriga ingredienser och låt stå i kylen ca 30 minuter.
 
Stark tomatsås:
2 st medelstora tomater
1 msk persillado
1 tsk vitlökspeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk chiliflakes
ev en nypa salt
 
Kör tomaterna släta i en mixer. Häll i en skål, blanda ner övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar. Låt stå i kylen ca 30 minuter. 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <