Egen mörk choklad

Ibland blir jag sjukt gottgottsugen, och kan då med fördel smälla i mig mängder av choklad och snacks. Just nu är jag dock inne i en period där sötsuget är ganska litet, och då räcker det även att stilla sockermonstrets pockande med en ruta hemgjord mörk choklad eller två.
 
Det här grundreceptet har jag haft ett tag, och det finns på flera olika sidor om man slår på hemmagjord choklad. Första gången jag gjorde det hade jag enbart honung som sötning, och tyvärr blev chokladen då alltför besk. Jag smälte då om chokladen i ett nytt vattenbad, och tillsatte lite vanillinsocker. 
 
Min rekommendation är därför att gradvis smaka av smeten när den ligger i vattenbadet, och tillsätt därefter mer kakao och/eller sötning tills du känner dig nöjd.
 
Mörk choklad, en sats:
1 dl kokosolja (det finns ekologisk utan smak om man inte gillar kokossmaken)
0,75-1 dl kakao
2 msk sötning, t ex vanillinsocker, honung eller stevia
3 msk solroskärnor (kan uteslutas)
2 msk russin (kan uteslutas)
 
Smält kokosoljan över ett vattenbad och rör med hjälp av en sked ner kakao och vald sötning. Lägg bakplåtspapper i en form ca 15*15 cm och häll ner chokladen i formen. Strö över solroskärnor och russin och rör försiktigt om. Låt stelna ett par timmar i frysen, och skär/bryt bitar i önskad storlek.

 
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <