Chiapudding med kakao.

Jag är som bekant inte någon morgonpigg frukostälskare till vardags. Ofta tar det någon timme innan jag kan äta fast föda överhuvudtaget, till följd att mina morgnar tidigare berikades med enbart kaffe. Frukost är en viktig sak, och därför är jag glad att äntligen ha hittat två sätt att njuta av näring trots att timmen är tidig. Det ena är smoothies, och det andra är chiapudding.
 
Chiafrön är synnerligen välgörande och fullproppade med Omega-3, fibrer, protein och massor av övriga näringsämnen. Här, här och här kan du läsa mer om chiafrön, och nätet i övrigt svämmar över med god information om den lilla rackaren. Man håller sig mätt länge, och om man gillar risifrutti är chiapudding ett toppenalternativ! Jag köper ekologiska frön, vilket kostar ca 75-80 kr per påse. Vid en första anblick kan det verka dyrt, men med tanke på att påsen räcker i flera månader blir totalkostnaden per frukost väldigt låg i jämförelse med ett tiotal risifruttis i prisjämförelse.
 
Jag gör gärna min chiapudding i enlighet med receptet nedan, det blir nästan som chokladpudding - fast nyttigt! Det är även gott att utesluta kakao och vanillinsocker, och istället toppa puddingen med lite sylt, färsk frukt, flingor eller nötter.
 
Chiapudding med kakao, 1 portion
2 msk chiafrön
1 dl mjölk
1 tsk kakao
1/2 tsk vanillinsocker
 
Rör ihop chiafrön, kakao och vanillinsocker i en liten frukostskål eller mugg. Häll på mjölk och rör om ordentligt så att allt blandas. Ställ i kylen. För att undvika klumpar i puddingen, rör åter om ordentligt efter ca 30 minuter. Låt stå i kylskåpet över natten så är puddingen klar när det vankas frukost.
 
 


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'>
<