Vegetarisk lasagne med halloumi och bladspenat.

Emellanåt ser vi över vårt vardagliga leverne, min Kung och jag, och gör utifrån det olika medvetna val. Det har under åren resulterat i att vi numera håller oss till ekologiska varor, och i princip aldrig slänger rester. Vidare är köket och resten av hemmet plastbantat, och vi föredrar att undvika skadliga kemikalier i mesta möjliga mån. Nu har vi även bestämt oss för att reducera köttkonsumtionen här hemma under vardagarna. Något som vi anser är bra för både miljö och plånbok. Dock har jag insett att även om vi redan äter mycket vegetariskt, så är det här med festliga köttfria rätter ett oskrivet blad i min bok. 
 
Förra helgen hade vi goda vänner på besök, och då blev mitt svarta hål ännu mer tydligt. Givetvis ville jag bjuda på något riktigt gott, och eftersom min vän är vegetarian fick det bli ett par slagningar på nätet innan jag hittade något som verkade både smarrigt och festligt. Det här receptet hittade jag på Ica buffé, och tro mig när jag säger att det blev en fullträff! I princip har jag gjort det i sin helhet. Dock har jag undvikit extra salt, lagt till angiven mängd vitlökspeppar och använt mig av färsk bladspenat istället för fryst. Vegetarian eller ej, det här receptet rekommenderas!
 
Vegetarisk lasagne med halloumi och bladspenat, 4 personer
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
2 msk ketchup eller tomatpuré
500 gram krossade tomater
1 tsk flytande honung
1 st grönsaksbuljongtärning
1 msk vitlökspeppar
2 msk hackad färsk timjan (eller 1 tsk torkad)
4 dl vatten
ca 140 gram färsk bladspenat
2 st förpackningar halloumiost, ca 400 gram totalt
200 gram lasagneplattor, ca 10-12 stycken
2 dl pumpakärnor
1,5-2 dl riven ost
eventuellt färsk timjan till garnering
 
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och finhacka lök och vitlök. Värm rapsolja i en stor stekpanna och bryn löken på medelvärme i ca 3 minuter. Om du har färsk timjan så hacka den nu. Rör sedan ner krossade tomater, ketchup, honung, buljongtärning, vatten, vitlökspeppar och timjan. Blanda noga och låt puttra i ca 5 minuter. Blanda försiktigt ner all bladspenat i stekpannan, och låt puttra ett par minuter till.
 
Medan tomatsåsen puttrar, skär halloumin i tunna skivor. Häll 1/3 av tomatsåsen i en ugnsform med höga kanter ca 20*30 cm. Lägg på ett lager lasagneplattor, strö över hälften av pumpakärnorna och toppa med hälften av halloumiskivorna. Gör om samma procedur igen med 1/3 tomatsås, lasagneplattor, de sista pumpakärnorna, samt resten av halloumin. Lägg på ett tredje lager pastaplattor och häll över det sista av tomatsåsen. Toppa med riven ost, och gratinera i ugnen ca 20 minuter.
 
Garnera gärna med några kvistar färsk timjan innan servering. En enkel sallad på tomater och bladspenat passar bra som tillbehör om så önskas. 
 



Kommentarer
Postat av: Cicci

Bokmärkte den på studs, den ser nämligen väldigt god ut!

Svar: Det gör du så rätt i! Grymt gott blev det :)
Anette

2016-02-04 @ 19:24:51
URL: http://www.svartnonsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <