Ansiktsvatten av daggkåpa.

Det här med att göra eget ansiktsvatten kan kanske vara det lättaste i världen. Det enda du behöver för att samla ingredienser är en korg, en sax och en ledig höstdag med vackert väder. Daggkåpa, likväl som de flesta saker i naturen, ska nämligen helst plockas i strålande solsken. I min trädgård har jag planterat tuvor med daggkåpa, så för mig är det ganska enkelt att skörda från vår till höst när vädret är bra. Om man inte har en egen tuva hemma, så växer daggkåpan precis överallt i skogen.  
 
Som läkeväxt är den suverän. Den är sammandragande, vilket är gynnande för att motverka rynkor samt för att dra ihop grova porer. I och med att daggkåpan passar bra för känslig hud, lämpar sig ansiktsvattnet väl att använda för att dämpa svullnader under ögonen. Bra ekologisk ansiktsvård behöver sannerligen inte kosta pengar.
 
Ansiktsvatten, en veckas förbrukning
Ett blad från daggkåpa, färsk eller torkad
1 dl kokande vatten
 
Koka upp vattnet. Smula ner daggkåpan i en skål och häll ner vattnet. Låt dra tills vattnet har svalnat. Häll upp i ett väl rengjort kärl. Jag använder mig av diskade gamla snapsflaskor, men en glasburk går givetvis lika bra. Förvaras svalt eller i kylskåp, hållbarheten är 7-10 dagar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <