Två burkar ekologiskt läppbalsam inom loppet av en kvart.

Jag har alltid gillat fina småburkar, och genom tiderna har därför gärna köpt cerat i just sådana. När ceratet tagit slut, har jag ofta sparat de fina burkarna och använt dem som förpackning för hudkrämer vid kortare resor. Två av dem har jag nu dock uppgraderat till läppbalsamburkar. För till min stora förtjusning kan jag nu presentera ett ypperligt recept på eget läppbalsam!
 
Efter lite googling på nätet hittade jag flera bra recept, bland annat det här från Evelinas ekologiska. Hade sedan tidigare ett paket bivax hemma, så en regnig helg i stugan tog jag tillfället i akt att knåpa ihop mitt första egna cerat. Tyvärr blev det alldeles för hårt för min smak, så jag smälte helt sonika om rubbet. Den här gången med betydligt mer olja, vilket resulterade i två små burkar med ljuvligt läppcerat. Jag kommer garanterat inte att använda fabriksproducerad läppgucka någonsin mer i hela mitt liv. 
 
Läppbalsam, två små burkar
10 gram bivax
3 msk ekologisk kallpressad kokosolja
3 msk ringblomsolja
 
Fyll en kastrull till 3/4 med vatten och koka upp. Ställ ett keramik- eller stålkärl i kastrullen (en oöm djuptallrik går bra). Lägg ner bivax, kokosolja och olja. Rör om med en visp tills allt har löst sig, ca 10 minuter. Häll upp blandningen i burkarna, låt svalna och stelna ordentligt. Klart!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <