Tjuvtvätt och ansiktsvatten.

Även den här dagen har varit lång. För ett par dagar sedan gjorde vi upp om hemmets saneringsåtgärder, Kungen och jag. Det började verkligen bli dags att ta itu med städningen. Inte för att vi vanligtvis har ett nämnvärt skitit hem, men den här gången var det på gränsen till att bli otrivsamt. På mitt bord hamnade därför tvätt och disk, medan Kungen åtog sig att gå loss på allt vad heter badrum och dammsugning. Jag kände mig supernöjd. Dammsugning och dammtorkning har aldrig varit min grej, men jag gillar konstigt nog att tvätta och har inga problem alls med att köra igång diskmaskinen. Win.
 
Nästa gång ska jag dock komma ihåg att i god tid bekanta mig med placeringen av pluttarna på tidstavlan, det vill säga innan tvättkorgen svämmar över. För har man en fulltecknad agenda passar inte alltid tvätt-tiderna in, och ibland finns det överhuvudtaget inte några sådana över. Detta insåg jag med förskräckelse sent igår kväll. Tro mig, det vilar inget sexigt skimmer över att behöva stiga upp kl 5 för att tjuvtvätta innan grannarna vaknar. En gång är ingen gång, men det kommer definitivt inte att hända igen.
 
Efter ännu en resa till Värmland tur och retur, kan jag nu äntligen njuta av ett kungligt dammsuget hem. Har landat mig och min ansträngda rygg i soffan, och det är dags att presentera veckans nummer tre kring temat hemmaspa & organisk hudvård - ansiktsvatten.
 
Det finns nämligen få saker som är enklare att göra hemma. En liten flaska räcker gott och väl i två veckor om man tar litegrann på en bomullstuss både morgon och kväll. Självklart kan man använda vilka örter man vill, men för mig som numera är 40+ och fortfarande brottas med blandhy, passar receptet här nedan riktigt bra. Salvian är stärkande, sammandragande och läkande. Rosmarin innehåller antioxidanter och föryngrande egenskaper. 
 
Kanske var det på grund av det som jag glädjande nog fick visa leg på Systembolaget förra veckan?
  
Ansiktsvatten, två veckors förbrukning
1 dl kranvatten
1 tsk torkad salvia
1 tsk torkad rosmarin
 
Koka upp vattnet i vattenkokare eller kastrull. Blanda örterna i en skål, slå över vattnet och låt örterna dra till det har svalnat. Sila bort örterna och häll upp på flaska. Hållbarheten är ca två veckor när flaskan förvaras i badrumskåpet.  
 
Tips: Jag förvarar mitt vatten i en väl rengjord liten snapsflaska. Ett mycket bra exempel på återbruk, så om ni har möjlighet att hamstra småflaskor efter den stundande påskens middagar - gör det!  
 
 
 
 Det här är den 19e dagen i utmaningen #Blogg100.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <