När naan spelar roll.

Ikväll var jag galet sugen på indiskt, så indiskt fick det bli. Jag älskar den typen av smakrika och färgglada rätter, inte minst eftersom de ger grönt ljus för att doppa bröd i såsen. Det är härligt att ibland kunna slabba runt lite på tallriken, utan att för den sakens skull känna att man tummar hejdlöst på bordsetiketten.
 
Dessvärre är det inte helt enkelt att hitta naanbröd som funkar för min käre äggallergiker till karl. Så här följer således mitt bästa recept på gott och snabblagat naanbröd som går hem hos oss båda.
 
Naanbröd, 2 st
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 msk flytande honung
1 dl vatten
1 dl turkisk yoghurt
olivolja och flingsalt till pensling efter gräddning
 
Placera ett bakplåtspapper på ugnsplåten, och ställ ugnen på 250 grader. Blanda med hjälp av en gaffel ihop mjöl, bikarbonat och salt i en bunke. Häll i vatten, yoghurt och flytande honung och rör ihop till en kompakt deg. Dela degen i två delar, kavla ut till ca 3 mm tjocka kakor och lägg på ugnsplåten. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter, eller tills kakorna har bubblat upp något och fått färg. Låt svalna någon minut och pensla sedan med olivolja och sprinkla över lite flingsalt. Förbenat fint.
 
Bröden går att frysa, men serveras med fördel nybakta och ljumma!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <