Fyllda burgare i ugnen.

Jag har sneglat på beer can burgers ett tag nu, och förra helgen gjorde jag slag i saken. Eftersom vi befann oss i stugan, min ärade sambo och jag, bestod som vanligt den största utmaningen av att lyckas laga god mat med minsta möjliga diskberg som följd.
 
Jag löste det genom att steka mina fyllda burgare i samma form som klyftpotatis i ugnen. Tillbehören bestod av en näve bladspenat, bearnaisesmör och enkel tomatsallad. En perfekt rätt när man inte är fler än två, och den lagar sig själv i ugnen inom loppet av en timme.
 
Ett tips - ölburk och bacon behövs sannerligen inte. Burgarna blir goda ändå.
 
Fyllda burgare, 2 personer
500 gram köttfärs
3 msk persillada
1 msk vitlökspeppar
1/2 dl finhackade champinjoner
1 dl grovriven lagrad ost
olja till ugnsformen
 
Sätt ugnen på ca 180 grader. Blanda köttfärs, persillada och vitlökspeppar i en skål. Dela köttfärssmeten i två delar, rulla till bollar och lägg i mitten av en smord ugnsform. Forma bollarna till "skålar" med ca 1,5 cm tjocka väggar och botten.
 
Skölj och finhacka champinjonerna, och rör ihop med 1/2 dl ost. Fyll burgarna med svamp- och ostblandningen, och toppa burgarna med den resterande rivna osten.
 
Lägg klyftpotatisen runt burgarna, se länken ovan för recept. Ringla över lite olja och stek i ugnen i ca en timme. Rör om i potatisen då och då. När burgarna och potatisen är genomstekt är det äntligen dags att servera!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
script src='https://static.blogg.se/public/js/footer.js?id=51f794629606ee413ea4b7d0' type='text/javascript'> <